The Private Lives of Pippa Lee (2009)

Regie: Rebecca Miller | 100 minuten | drama | Acteurs: Robin Wright, Keanu Reeves, Julianne Moore, Alan Arkin, Winona Ryder, Maria Bello, Monica Bellucci, Zoe Kazan, Mike Binder, Ryan McDonald, Blake Lively, Drew Beasley, Christin Sawyer Davis, Tim Guinee, Madeline McNulty, Bekcett Melville, Adam Shonkwiler, Robin Weigert, Cornelius West, Audrey Lynn Weston, Teresa Yenque, Andrew Stephen Bradley, Edie Hofstatter, Harry L. Seddon

‘The Private Lives of Pippa Lee’ vertelt een oud verhaal over identiteit en transformatie. Een serieus meisje dat een haat/liefde-relatie heeft met haar labiele moeder verandert als adolescent in een pillenslikkend en rondwippend ongeleid projectiel. Haar leven neemt opnieuw een u-bocht als zij trouwt met een veel oudere uitgever, waarbij ze zich ontpopt tot modelechtgenote en modelmoeder. Totdat ze op haar vijftigste, voortijdig weggestopt in een luxe bejaardenkolonie, ontdekt dat ze nooit zichzelf is geweest. Sterker nog, ze heeft geen idee wie ze nu eigenlijk is. Dus gaat ze maar op zoek naar de verloren tijd.

Om van zo’n verhaal nog iets boeiends te maken, moet je het talent van Rebecca Miller hebben. De Amerikaanse schrijfster/actrice/cineaste liet al in haar vorige films, ‘Personal Velocity’ en ‘The Ballad of Jack and Rose’, een sterk persoonlijke stijl zien. Die films hadden iets lichts excentrieks, licht genoeg om in het aantrekkelijke schemergebied tussen arthouse en mainstream te belanden. In ‘The Private Lives of Pippa Lee’ zit dat excentrieke vooral in het ongrijpbare karakter van de titelheldin. Maar ook de overige karakters wijken licht af van het gebruikelijke. Het geeft de personages iets authentieks, zonder dat het meteen volbloed excentriekelingen zijn.

Ander sterk punt is de gedoseerde afwisseling van drama en humor. Veel meer dan in Millers vorige films, valt er in deze te lachen. Het is humor van het intelligente soort, dat de spot drijft met de personages en op die manier hun zorgen en acties relativeert. Het soort humor waarbij iemand na een zelfmoordpoging wordt opgelapt met een lullig verbanddoosje en een paar sussende woorden.

Dan is er nog de klinkende cast. Veel bekende namen, van wie vooral Julianne Moore en Winona Ryder zich heerlijk uitleven in hun respectievelijke rol van kinky schrijfster en psychisch wrak. Robin Wright Penn overtuigt als de oudere versie van de titelheldin, met een even sympathieke als verstrooide uitstraling. Toch is het Blake Lively die als de jongere versie de show steelt. De jonge Pippa Lee is tegelijk naïef, dopey en botergeil, en Lively weet deze dodelijke melange overtuigend neer te zetten.

Met ‘The Private Lives of Pippa Lee’ voegt Rebecca Miller een fijne film toe aan een fijn oeuvre. Een volwassen drama dat nooit zwaar op de maag ligt en boeit van de eerste tot de laatste minuut. Niet hemelbestormend, wel bijzonder aangenaam.

Bioscooprelease: 30 juli 2009