The Prodigy (2005)

Regie: William Kaufman | 119 minuten | actie, drama, horror, thriller, misdaad | Acteurs: Holt Boggs, Matt Beckham, Ruth Osuna, Diana Lee Inosanto, Mark Hanson

‘The Prodigy’ is het schoolvoorbeeld van een goed gemaakte B-film. Ondanks het karige budget ziet de film er verzorgd uit (zij het wat grofkorrelig), acteert de cast vrij sterk en is de soundtrack goed gekozen. Het script is ook vrij aardig en de sfeerzetting ook. Helaas is niet alles in orde. De speelduur is gewoon veel te lang en een paar flauwe zijplotjes zijn overbodig.

Truman Fisher (Boggs) is een crimineel met gewetensbezwaren. Na een mislukte roof besluit hij uit het vak te stappen en een eerlijk bestaan met zijn vriendin op te bouwen. Dat valt nog niet mee, want een mysterieuze huurmoordenaar maakt jacht op onze antiheld. Een confrontatie kan niet uitblijven…

‘The Prodigy’ mixt verschillende genres. De film gebruikt thema’s uit thriller-, horror-, actie- en detectivefilms. Die genrecocktail pakt goed uit, want de film wordt nergens saai. Er gebeurt altijd wel iets. De zijplot waarin de relatie tussen Truman en zijn vriendin (Osuna) wordt belicht, is helaas minder overtuigend. Het stel past niet bij elkaar en praat langs elkaar heen. Toch schijnen ze erg verliefd te zijn. De vrouwenrollen zijn vrij ondankbaar in deze film en dienen vooral als katalysator voor (wraak)actie(s).

De actiescènes zien er vrij goed uit. Kaufman gebruikt opwindende camerastandpunten en heeft een stuwende soundtrack uitgekozen. De choreografie van de gevechten laat helaas wel eens te wensen over en toont dat de acteurs geen martial arts achtergrond hebben. Kaufman heeft met de huurmoordenaar Claude Rains een memorabele filmschurk in handen. De schijnbaar onkwetsbare boef ziet er dreigend uit met zijn masker en infraroodcamera. Hij straalt dreiging uit. Ook offscreen.

Boggs is een bekwame hoofdrolspeler en geeft zijn personage net dat vleugje charme mee dat nodig is. Aan karakteruitdieping wordt namelijk amper gedaan. Dat stoort niet, omdat Kaufman flink de vaart erin houdt. Toch duurt de film te lang. Een aantal personages hangt er maar wat bij en voegt niets toe aan het verhaal. Met een meer compacte speelduur had de film meer impact gehad. Saai wordt het niet, maar de film kakt soms in. Vooral de quasi romantische scènes duren net te lang.

‘The Prodigy’ verschijnt donderdag 19 april 2012 op DVD.