The Purge (2013)

Regie: James DeMonaco | 85 minuten | horror, thriller | Acteurs: Ethan Hawke, Lena Headey, Max Burkholder, Adelaide Kane, Edwin Hodge, Rhys Wakefield, Tony Oller, Arija Bareikis, Tom Yi, Chris Mulkey, Tisha French, Dana Bunch, Peter Gvozdas, John Weselcouch, Alicia Vela-Bailey

Wetten vormen de basis van onze samenleving, maar wat als deze tijdelijk niet zouden gelden? Dat de hulpdiensten de telefoon even niet zouden opnemen ten tijde van noodgevallen, wat dan? Met deze intrigerende opzet begint ‘The Purge’, met Ethan Hawke en Lena Headey (bij velen beter bekend als Cersei in “Game of Thrones” (2011-heden)) in de hoofdrollen. James DeMonaco, die voornamelijk zijn sporen heeft verdiend als scenarioschrijver, mag dit keer ook plaatsnemen in de regisseursstoel.

In de nabije toekomst, 2022 om precies te zijn, zijn criminaliteit en werkloosheid vrijwel niet meer aanwezig in de Verenigde Staten. Dit komt door de invoering van de Purge, een jaarlijks terugkerend aangelegenheid waarbij de wet gedurende twaalf uur niet geldt en, op enkele uitzonderingen na, alles is geoorloofd. Wij volgen James (Ethan Hawke) en zijn familie op de dag van  de Purge. James verdient zijn brood met het verkopen van beveiligingssystemen en is zodoende dan zelf ook goed voorzien. James en zijn vrouw Mary (Lena Headey) doen niet mee aan de Purge en sluiten zich samen met dochter Zoey (Adelaide Kane) en zoon Charlie (Max Burkholder ) op in huis. Maar als Charlie de stalen deuren opengooit voor een in nood verkerende vreemde lijkt niemand zijn veiligheid meer gegarandeerd, zeker niet wanneer deze vreemde wordt gezocht door een groep moordlustige jongeren.

Het is fijn om te zien dat er naast de nodige remakes en sequels toch nog genoeg originele ideeën doorkomen uit Hollywood. Het uitgangspunt van ‘The Purge’ leent zich uitstekend voor het creëren van spannende thriller, maar helaas leunt de film, na een sterk eerste half uur, op teveel genreclichés. De schrikmomenten zijn standaard en de verrassingen weinig aanwezig.

Ethan Hawke en Lena Headey leveren een prima prestatie af als het centrale stel die zelf niet de behoefte voelen om te participeren aan de Purge, maar wel vierkant achter de uitvoering ervan staan. Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden over hun filmkinderen. Beiden ontstijgen het acteerniveau van de gemiddelde soapie niet en  hun personages wekken ook weinig sympathie op, zeker niet nadat zij stommiteit na stommiteit begaan.

Het had ‘The Purge’ geen kwaad gedaan om wat meer achtergrondverhaal mee te geven aan zijn hoofdpersonages. Ook meer over de toeloop naar het invoeren van een drastische maatregel als de Purge was geen luxe geweest. Zoals het er nu voorstaat wordt er weinig denkvermogen verwacht van het filmgaand publiek en worden beredeneringen zoals “het is een primitief oergevoel waar we ons aan moeten toegeven” en “de criminaliteit en werkloosheid liepen de spuigaten uit” als voldoende geacht. Met een korte speelduur van 85 minuten had een wat uitgebreider verhaal geen probleem moeten zijn.

Ook de inwisselbare vijanden en plotselinge vechtkunsten van deze voorbeeldige familie zijn niet erg geloofwaardig, maar niet alles aan ‘The Purge’ is kommer en kwel. Het aparte verhaal zorgt voor een buitengewone nieuwsgierigheid; de klassenstrijd wordt hier wel erg letterlijk genomen. En stiekem is het wel genieten als de zoveelste insluiper aan een bloedig eind komt. Ook de wending met de o zo vriendelijke buren is leuk gedaan.

Uiteindelijk heeft ‘The Purge’ te kampen met een matige uitvoering van een intrigerend uitgangspunt en zal het in de categorie “guilty pleasures” vallen. ‘The Purge’ wint zeker de originaliteitprijs, maar net als een politicus voor verkiezingen wordt er veel beloofd maar weinig waargemaakt.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 18 juli 2013
DVD- en blu-ray-release: 18 december 2013