The Quiet Ones (2014)

Regie: John Pogue | 98 minuten | horror | Acteurs: Jared Harris, Sam Claflin, Erin Richards, Rory Fleck-Byrne, Olivia Cooke, Laurie Calvert, Aldo Maland, Max Pirkis, Tracy Ray, Richard Cunningham, Eileen Nicholas, Rebecca Scott

Als Brian McNeil ingehuurd wordt om een experimentele behandeling van een getormenteerde jonge vrouw te documenteren, heeft hij nog geen besef van de bovennatuurlijke en sardonische incidenten die hem te wachten staan. De nieuwste horrorfilm van de Hammer Film Productions renstal ‘The Quiet Ones’ vertelt het – deels op waarheid berustende – verhaal van een groep Britse studenten en hun professor in een poging tot baanbrekend onderzoek naar een klopgeest.

1974. De muziek is tot ver over de universiteitsterrein van Oxford te horen. Deze methode is het idee van professor Joseph Coupland en bedoeld om bij zijn studieobject Jane Harper een telekinetisch manifest middels slaapgebrek te forceren. Samen met zijn assistenten Krissi en Harry heeft Coupland de jonge Jane vrijwillig opgesloten in een donkere kamer zonder faciliteiten. Via een luik in de deur communiceren ze met het gekwelde meisje. Joseph ontmoet student Brian McNeil in de tuin van de universiteit en huurt hem in als cameraman om zijn experimenten vast te leggen. Het doel is om Jane te bevrijden van haar demonische ongenode gast en aan te tonen dat de klopgeest. daadwerkelijk bestaat.

De constante harde muziek zorgt voor overlast op de campus en ze verhuizen het onderzoek naar een verlaten landhuis buiten de stad. Wat ze niet weten is dat de kwelgeest van Jane hen volgt. Jane krijgt een pop als zogenaamd portaal naar haar klopgeest. Ze trekt de haren uit het hoofdje, maar beschermt het speelgoed met haar leven. Kijkend door zijn zoeker ziet Brian hoe een tweede experiment met strobelicht een heftig manifest bij Jane veroorzaakt en hij gelooft zijn ogen niet. De meters slaan uit in het rood en de entiteit genaamd Evey laat van haar horen. De professor blijft akelig koel tijdens de angstaanjagende en onverklaarbare gebeurtenis, maar zijn assistenten voelen zich minder op hun gemak.

Als de testen heftiger worden en daarmee de schrik goed om het hart van Krissi en Harry slaat, begint Brian te twijfelen aan de goede bedoelingen van de professor. De relatie die de hoogleraar tot Jane heeft, begint rare vormen aan te nemen. Is Jane Harper wel daadwerkelijk bezeten of is ze schizofreen, kwetsbaar en heeft Coupland alles in scène gezet? Brian krijgt antwoorden, maar of dat zonder gevolgen blijft, is maar de vraag.

In ‘The Quiet Ones’ heeft regisseur John Pogue (‘Quarantine 2: Terminal’) binnen enkele minuten een bloedstollende sfeer opgebouwd. Klassieke ingrediënten als een oud verlaten huis, geesten oproepen als het donker is en hand held filmen met enkel een kleine lamp die bijschijnt, doen het altijd goed in het horrorgenre. Maar dat is tegelijkertijd ook de valkuil van deze nieuwste film van Hammer Film Productions. Zij produceerden in 2012 de huiveringwekkende film ‘The Woman in Black’ met Daniël Radcliffe. Met luguber ouderwets speelgoed, geweldige grime en mistige scènes wisten ze de kijker in een ijskoude knokige greep te houden.

Helaas is dat bij ‘The Quiet Ones’ ietwat mislukt en kan deze film op de “dertien-in-een-dozijn” plank gezet worden. Schrikmomenten in overvloed maar deze zijn duidelijk van te voren te verwachten, niet origineel en vaak niet eng, maar eerder hinderlijk te noemen vanwege het harde geluidseffect. De scène dat het onderzoeksteam op een donkere zolder gaat zoeken naar de ontsnapte Jane is wellicht het enige lichtpuntje voor horrorfanaten, ‘The Quiet Ones’ is van middelmatige kwaliteit, redelijk vermakelijk als je van geestenfilms houdt, maar die kleine haartjes op de achterkant van je nek komen er niet van overeind. En dat hebben we zo graag…

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 8 mei 2014