The Reaping (2007)

Regie: Stephen Hopkins | 99 minuten | horror, thriller, science fiction | Acteurs: Hilary Swank, David Morrissey, Anna-Sophia Robb, Robert Alonzo, Jillian Batherson, Robin Blanchard, Manolo Cardona, Laquita Crumwell, Idris Elba, Maggie Eldred, Eddie J. Fernandez, Andrea Frankle, Samuel Garland, Stuart Greer, Lara Grice, Burgess Jenkins, David Jensen, Karen Penrose, William Ragsdale, Sharlene Ruffino

Met twee Oscars op haar naam (voor haar rollen in ‘Boys Don’t Cry’ en ‘Million Dollar Baby’) zou je verwachten dat Hilary Swank inmiddels wel weet hoe zij haar films uit moet kiezen. De million dollar vraag is dan ook wat Swank ertoe heeft gezet de hoofdrol in ‘The Reaping’ te spelen. Naar eigen zeggen was het script ‘een echte page turner vol met onverwachte en enge gebeurtenissen’. Jammer genoeg is deze visie niet terug te zien op het witte doek. Deze horror zal hoogstwaarschijnlijk de geschiedenis ingaan als het dieptepunt uit Swanks filmcarrière.

Het gegeven van ‘The Reaping’ is absoluut typerend voor een horror: een reeks vreemde gebeurtenissen in een afgelegen stadje, een moord en een ongelovig iemand (achtervolgd door een vreselijke gebeurtenis uit het verleden) die op onderzoek uit gaat. Het begin van de film doet denken aan de film ‘Stigmata’ (1999) en laat een Zuid-Amerikaanse omgeving zien. Het mysterieuze en occulte van de eerste tien minuten zijn veelbelovend. Vanaf het moment dat Katherine (Swank) in het stadje Haven arriveert, wordt de film ook nog redelijk spannend. Door middel van mooie effecten en achtergrondmuziek die op je zenuwen werkt, worden een voor een de tien Bijbelse plagen op het stadje afgevuurd. Meerdere scènes houden je op het puntje van je stoel. Een half uur later is deze spanning echter dermate verzwakt en staar je enkel naar een film vol met voorspelbare en afgezaagde scènes. Voorspelbare situaties à la ‘nee, ga niet die donkere gang in, want je weet wat daar op je staat te wachten’ volgen elkaar op. Na een spannende twist denk (en hoop) je dat het nog goed komt. Tevergeefs. De voorspelbare scènes gaan verder en het enige dat de film nog kan redden is een sterk en verassend einde. Laat dat er nou ook niet inzitten.

De schrikmomenten en special effects zijn vrij aardig, maar er is dan ook helemaal niets anders dat de film naar een hoger niveau doet stijgen. Waar sommige acteurs een film kunnen redden door hun performance, lukt Swank dat hier niet. Niet dat dit aan haar ligt, de film is simpelweg zo matig dat het haar acteerprestaties naar beneden haalt. Dat Swank er in de film geweldig uitziet (slanker, mooier en vrouwelijker dan ooit), helpt in dit geval ook niet. Het enige pluspuntje is het opkomende talent AnnaSophia Robb, bekend van het recente en erg goede ‘Bridge to Terabithia’. Hoewel zij de hele film half bebloed rondloopt en nog geen tien regels tekst heeft, laat zij met haar ijzingwekkende blauwe ogen een grote indruk achter. In de gaten houden dit meisje!

Voor diegenen die voor het eerst kennismaken met het horrorgenre zal ‘The Reaping’ genoeg voldoening geven. Met de nodige schrikeffecten en een plot dat het jongere publiek de stuipen op het lijf kan jagen zit je, als je niet te veel eisen hebt, best goed voor een avondje griezelen.

Voor trouwe fans van Hilary Swank luidt het advies: laat deze film links liggen, want hier word je niet gelukkig van.

Daphna Berger

Bioscooprelease: 10 mei 2007