The Red Violin – Le violon rouge (1998)

Regie: François Girard | 131 minuten | drama, romantiek, muziek | Acteurs: Carlo Cecchi, Irene Grazioli, Anita Laurenzi, Jean-Luc Bideau, Christoph Koncz, Clothilde Mollet, Johannes Silberschnieder, Jason Flemyng, Greta Scacchi, Sylvia Chang, Zifeng Liu, Samuel L. Jackson, Monique Mercure

‘The Red Violin’ is een meeslepend, indrukwekkend, romantisch meesterwerk”, prijkt het op de dvd-hoes van deze film. En hoewel de benaming ‘meesterwerk’ misschien iets te hoog gegrepen is, geeft deze beschrijving toch een goed beeld van wat de kijker te wachten staat. Meeslepend is het zeker vanaf het moment dat de zwangere vrouw van de meester-vioolbouwer zich de toekomst laat voorspellen door haar huishulp. Dan begint namelijk een spannend vlechtwerk van niet-chronologische scènes die de kijker de kennis geeft die deze nodig heeft om de waarde te begrijpen van de viool die in het huidige Montréal ter veiling wordt aangeboden.

Permanent wordt geschakeld tussen drie verschillende lagen in de tijd. De eerste tijdlaag beslaat de toekomstvoorspelling aan de vrouw van de meester-vioolbouwer en het ontstaan van de rode viool in het Italiaanse Cremona in 1681. De tweede laag geeft een beeld van de geschiedenis van de viool door de eeuwen heen. Bij wijze van proloog gaat aan deze fragmenten steeds een scène met een toekomstvoorspelling uit tijdlaag één vooraf. Zo voorspelde de huishulp aan de hand van de eerste tarotkaart dat de vrouw een lang leven zou hebben en veel zou reizen. Het terugblikken op de eerste tijdlaag kent nog een ander voordeel. Voor de kijker is het onontbeerlijk om een persoon te hebben waarmee men zich kan identificeren, om méé te leven. Daarom is het goed dat de Italiaanse vrouw in de picture blijft. Zo blijft de band met de vrouw, wier reis we in feite volgen, behouden. De laatste tijdlaag tenslotte gaat over de viool die in het heden het veilinghuis van Montréal bereikt heeft.

‘The Red Violin’ doet in opzet sterk denken aan de Nederlandse film ‘De Jurk’ van Alex van Warmerdam, die twee jaar eerder het levenslicht zag: een voorwerp (jurk of viool, daarin geeft de titel van de film veel duidelijkheid) oefent allerlei invloeden uit op de gebruiker en dit voorwerp wordt voor langere tijd gevolgd. Echter hier houdt de parallel op.

Een meeslepend verhaal is één ding maar dat maakt een film nog niet per definitie goed. Daar komt nog meer bij kijken Een toegevoegde waarde aan ‘The Red Violin’ is, zoals te verwachten bij een film over een viool, de muzikale ondersteuning die door viool wordt verzorgd. Het is niet nodig om een groot vioolfan te zijn om dit te kunnen waarderen. De muziek versterkt de stemmingen en daarbij ook de band met de viool ‘an sich’. Ook niet anders dan waardering voor de prachtige locaties (Italie, Oostenrijk, Engeland, China en Canada) en de acteerprestaties van de acteurs.

Kortom, heb je zin om een indrukwekkende film met inhoud te kijken, dan kun je met een gerust hart kiezen voor de spannende en meeslepende ‘The Red Violin’.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 4

Bioscooprelease: 17 juni 1999