The Relic (1997)

Regie: Peter Hyams | 105 minuten | horror, thriller | Acteurs: Penelope Ann Miller, Tom Sizemore, Linda Hunt, James Whitmore, Clayton Rohner, Chi Moui Lo, Thomas Ryan, Robert Lesser, Diane Robin, Lewis Van Bergen, Constance Towers, Francis X. McCarthy, Audra Lindley, John Kapelos, Tico Wells, Mike Bacarella, Gene Davis, John DiSanti, David Proval, Dave Graubart, Ronald Joshua Scott, Jophery C. Brown, Joseph Caroll Thomas

‘The Relic’ is een standaard horror/thriller met een redelijk plot, soms spannende momenten en redelijk wat gore.

De hoofdrollen worden gespeeld door Tom Sizemore, één van de meesters in de bijrollen of hoofdrollen in B-films en Penelope Ann Miller, een actrice die bij het grote publiek wellicht alleen bekend is als Gail, liefje van Carlito Brigante (Al Pacino) in ‘Carlito’s Way’. Miller speelt de rol van Margo, een biologe gespecialiseerd in evolutie. Ze werkt in het Natural History Museum in Chicago. De kijker komt niet veel meer over haar te weten dan dat ze een workaholic is, die keihard aan het ploeteren is om een bepaalde beurs binnen te halen om haar afdeling aan het werk te houden. Het is jammer dat haar karakter zo eendimensionaal blijft.

Tom Sizemore is Vincent D’Agosta, een rechercheur, die na een lugubere ontdekking op een verlaten schip, een moord in het museum moet onderzoeken. Dat hij hiervoor de hulp van Margo nodig heeft, wordt al gauw duidelijk. Het personage dat Sizemore speelt is bijna net zo vlak als dat van Margo, het enige dat we over zijn privéleven horen is het feit dat zijn ex-vrouw de voogdij over hun hond heeft gekregen. Dit gegeven komt nog een paar keer terug in het begin van de film, maar de follow-up blijft uit, waardoor het een stukje nutteloze informatie wordt. Wat wel uitgewerkt wordt is de bijgelovigheid van de rechercheur, maar dat is een logisch gevolg van de tentoonstelling over bijgeloof dat in het museum gehouden wordt en ter ere waarvan een groot en belangrijk gala gehouden wordt.

De wisselwerking tussen de twee acteurs herinnert de kijker aan het gekibbel tussen Mulder en Scully uit ‘The X-Files’, Penelope Ann Miller doet zelfs qua uiterlijk sterk denken aan Gillian Anderson.

De film zakt gelukkig nergens in. De paar schrikeffecten die de film kent, zijn op de bekende, in het verleden beproefde manier, gemaakt, door muziek in te zetten die de spanning opbouwt. Het is een vrij donkere film, veel scènes zijn letterlijk alleen met zaklantaarns opgenomen. Hoewel dit de spanning ten goede komt, had het af en toe wel wat lichter gemogen. Het monster komt in het eerste deel van de film niet in beeld. Dit is een prima keus geweest vanwege de suggestie, maar voor de liefhebbers van grote slijmerige monsters, wordt dit in het tweede deel van de film ruimschoots goedgemaakt.

Je zou kunnen zeggen dat ‘The Relic’ een ‘Alien’-rip off is, maar je kunt het ook zien als een ode aan deze films. Ook in ‘The Relic’ is het hoofdpersoon een sterke, intelligente en onafhankelijke vrouw, net als Ripley in ‘Alien’ en de vervolgen. Het acteerwerk is degelijk, de visuele effecten zijn meer dan voldoende en er valt met een paar leuke one-liners ook nog te lachen. (“Are we still evolving?” “Some of us are.”) Afgezien van de onlogischheden in de film (waarom hebben de twee jongens in het begin van de film zoveel screentime?), en de lengte (met 105 minuten is de film wellicht iets te lang) zul je je best vermaken.

Bioscooprelease: 20 februari 1997