The Resident (2011)

Regie: Antti Jokinen | 91 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Jeffrey Dean Morgan, Hilary Swank, Christopher Lee, Lee Pace, Aunjanue Ellis, Michael Massee, Penny Balfour, Kisha Sierra, Michael Showers, Peggy Miley, Alexandria Morrow, Cliff Gravel, Sandi K Shelby

Veel (jonge) mensen die op zichzelf gaan wonen, vinden het spannend om voor het eerst alleen in huis te zijn. Na een dag werken of studeren in een leeg huis komen, waar je je uit moet kleden om te douchen en naar bed te gaan; in die periode is het niet vreemd dat je je extra kwetsbaar voelt en rare gedachten krijgt over indringers die het niet goed met je voor hebben. ‘The Resident’ heeft die vaak voorkomende angst als uitgangspunt. Maar de angst van hoofdpersoon Juliet blijkt gegrond.

Juliet (Hilary Swank) heeft onlangs haar relatie verbroken toen ze erachter kwam dat haar vriend Jack (Lee Pace) vreemd ging. Ze heeft een drukke baan als chirurg op de eerste hulp afdeling van een New Yorks ziekenhuis en is het verblijf in hotelkamers wel zat. Het vinden van een geschikte woonruimte is niet makkelijk in het centrum van New York, dus wanneer ze het ruime, klassieke appartement van Max (Jeffrey Dean Morgan, bekend van “Grey’s Anatomy” en ‘Watchmen’) voor een prikkie mag huren is ze behoorlijk in haar nopjes. Wanneer Max ook nog eens enorm behulpzaam en aardig blijkt te zijn, en er een vonk over lijkt te springen tussen de twee, is Juliet gelukkiger dan ze in tijden zijn geweest. Maar waarom houdt Max’ grootvader August (Christopher Lee, hier voor het eerst sinds 34 jaar weer in een Hammer productie te zien) haar in de gaten? En is dat Jack die haar van de overkant van de straat bespiedt?

Het mysterie waar ‘The Resident’ op drijft, blijft niet erg lang een mysterie. Al ruim voor de helft van de film voorbij is, geeft regisseur Antti Jokinen zijn geheimen prijs. Toch betekent dit niet meteen dat de spanning er af is. Het heeft iets voyeuristisch om als kijker op de hoogte te zijn van de ware toedracht, terwijl Juliet zich hooguit wat ongemakkelijk gaat voelen als ze het idee heeft dat er iets niet klopt. En hoewel de dreiging in eerste instantie ‘slechts’ die van een obsessieve maniak is, voelen we nog niet direct dat Juliet in levensgevaar is.

Het is een beetje zuur dat het spannende camerawerk van Guillermo Navarro en de acteerprestaties het scenario overtreffen. Jeffrey Dean Morgan speelt voortreffelijk, maar zijn personage had wel wat meer uitgediept mogen worden. Ook Hilary Swank weet te overtuigen, maar krijgt in feite te weinig te doen. Daarnaast is zij niet de juiste actrice voor een broeierige badkamerscène (dat deed Sharon Stone in het soortgelijke ‘Sliver’ heel wat beter) en hierin schiet de film dan ook te kort. Het te eenvoudige script is echter het grootste manco. Zoals wel vaker in dit genre had een heleboel ellende voorkomen kunnen worden als de hoofdpersonage maar iets had gedaan, of juist niet. In ‘The Resident’ laat Juliet voor een kapitaal aan beveiligingsapparatuur inclusief bewegingssensoren installeren, maar al na de eerste avond vergeet ze de de videobeelden te checken. Ook het ontbreken van een twist nekt de film. Bij veel, niet per se betere, films in dit genre denk je als kijker te weten hoe het zit, maar word je uiteindelijk toch met een plottwist geconfronteerd. Zo niet in ‘The Resident’. Dat zou je verfrissend kunnen noemen, immers: met zoveel voorgangers die plotwending op plotwending stapelen word je dat ook wel eens beu, maar eigenlijk is het vooral saai.

Bioscooprelease: 7 april 2011