The Ring (2002)

Regie: Gore Verbinski | 115 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Naomi Watts, Martin Henderson, David Dorfman, Brian Cox, Jane Alexander, Lindsay Frost, Amber Tamblyn, Daveigh Chase, Shannon Cochran, Sandra Thigpen, Richard Lineback, Sasha Barrese, Tess Hall, Adam Brody

In 1998 was de wereld ondersteboven van de film ‘Ringu’, een Japanse horrorfilm over een mysterieuze videocassette. Wie de tape bekijkt, sterft zeven dagen later op gruwelijke wijze. Japans horrorcineast Hideo Nakata was verantwoordelijk voor dit ijzingwekkende en meesterlijk verfilmd griezelverhaal, die op zijn beurt gebaseerd is op de gelijknamige roman van Koji Suzuki. Vier jaar later besluit Gore Verbinski, regisseur van onder andere ‘Mousehunt’, ‘The Mexican’ en ‘Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl’ om van ‘Ringu’ een Amerikaanse versie te maken.

Gore Verbinski heeft van ‘The Ring’ een echte Hollywoodproductie gemaakt. Zoals van Hollywood verwacht mag worden ziet ‘The Ring’ (budget: 45 miljoen dollar) er prachtig uit. De scène waarin twee paarden op hol slaan op een veerboot is adembenemend, en de door de schilderkunst van Andrew Wyeth en Francis Bacon geïnspireerde look van de film is al net zo mooi. Wat wel jammer is, is dat de Hollywoodiaanse drang tot uitleggen botst met het ongrijpbare Japanse uitgangspunt. Zo is subtiliteit vrijwel geheel overboord gezet en bovendien wordt de kijker voor wat betreft het ‘hoe en waarom’ iets teveel uitleg gegeven en bij het handje genomen. De constant aanwezige, indringende en onheilspellende sfeer uit het origineel moet wijken voor schokmomenten, begeleid door een cliché soundtrack die voor hen die dat nog niet doorhadden nog maar eens benadrukt: dit was een eng moment, boe!

Bojan Bazelli mag het camerawerk voor zijn rekening nemen, en dat doet hij met een typisch hedendaagse Amerikaanse stijl: traag, slepend camerawerk, perfecte kadrages, groenblauwe mistkleuren, mooi scherp en wazig spel, en vooral veel rollende camera’s. De film baadt in heldere lichtpartijen, waardoor ieder detail duidelijk zichtbaar wordt en opmerkelijk is dat bijna alle enge scènes zich afspelen in helder verlichte decors.

‘The Ring’ pakt de zaken anders aan dan zijn Japanse voorganger ‘Ringu’. Dat feit op zich zal al vele positieve als negatieve reacties oproepen. Maar als je ‘The Ring’ als een op zichzelf staande film beschouwt, worden de minpuntjes absoluut overschaduwd door de pluspunten. Al met al ziet de film er geweldig uit en houdt de spanning er van begin tot eind redelijk in met regelmatig heftige schrikscènes. En zoals het een goede horrorfilm betaamt is er genoeg ruimte open gelaten voor een vervolg.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 4

Bioscooprelease: 20 februari 2003