The Rover (2014)

Regie: David Michôd | 102 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Guy Pearce, Robert Pattinson, Scoot McNairy, David Field, Anthony Hayes, Gillian Jones, Susan Prior, Richard Green, Tawanda Manyimo, Jamie Fallon, Samuel F. Lee, Nash Edgerton, Scott Perry, T. Stinga, Matt Connelly

Het label van “tieneridool” lijkt Robert Pattinson van zich af te willen schudden. De samenwerking met David Cronenberg  (‘Cosmopolis’) was voor beide partijen gedurfd maar werd niet erg hartelijk ontvangen. Desondanks blijft Pattinson aan de weg timmeren om aan te tonen dat hij meer in huis heeft dan het spelen van een glittervampier.

Regisseur David Michôd lijkt het hiermee eens te zijn en zodoende mag Pattinson samen met Guy Pearce het centrale duo invullen in zijn nieuwe film ‘The Rover’.  Net zoals in zijn doorbraakfilm ‘Animal Kingdom’ heeft Michôd wederom gekozen voor thuisland Australië als decor. Opmerkelijk feitje is dat Joel Edgerton, die na zijn rol in ‘Animal Kingdom’ een aardig CV aan het opbouwen is, heeft meegeschreven aan het scenario.

Eric (Guy Pearce) slijt zijn dagen in het desolate woestijnlandschap van Australië nadat de wereld door onbekende oorzaken naar de verdoemenis is geholpen. Hij lijkt alles te zijn verloren en wanneer een passerende bende besluit om zijn auto (nee, niet een Rover…) te stelen is de maat vol. Het jongste bendelid Rey (Robert Pattinson) wordt tijdens hun ontsnapping zwaargewond achtergelaten. Eric gijzelt Rey en dwingt hem te helpen met het opsporen van de bende én zijn auto. Een onrustige roadtrip door de vervallen outback is het gevolg.

Wie uit deze opzet een daverende actiefilm verwacht zal bedrogen thuiskomen. ‘The Rover’ kent een traag tempo dat het voornamelijk van sfeer moet hebben, maar gelukkig weet deze sfeer te boeien. De weinige tekst in de film onderstreept de nadruk op beelden. Deze beelden worden begeleid door een heerlijk onheilspellende soundtrack. Over de achtergrond van zowel de personages of de wereld waar het zich in afspeelt wordt weinig losgelaten.

Een post-apocalyptisch Australië doet natuurlijk al snel herinneringen oproepen aan ‘Mad Max’, maar deze setting lijkt zich in de nabije toekomst af te spelen. Een wereld à la ‘The Walking Dead’ minus de zombies. Elke persoon die Eric en Rey tegenkomen tijdens hun roadtrip lijkt een “typetje” die we al vaker in dit soort films zijn tegengekomen. Lilliputter? Check. Gestoord oud vrouwtje? Check. Dit gebrek aan vernieuwing doet af aan een verder interessante opzet.

Het centrale verhaal is wat aan de magere kant, maar de sterke performances van het centrale duo Pattinson/Pearce maakt veel goed. Zoals gezegd is er weinig tekst in de film maar weten beide acteurs met hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen hun beperkte personages goed tot leven te brengen. Vooral Pattinson overtuigt, zijn vertolking van de zwakzinnige Rey mag gelden als een positieve omslag in zijn carrière. Zoals zijn voorganger Leonardo DiCaprio lijkt ook Pattinson meer waard te zijn dan slechts het behang van een tienermeisjeskamer.

Het mag wellicht niet compleet geslaagd zijn maar ‘The Rover’ is een aardige toevoeging aan de post-apocalyptische filmcatalogus. Regisseur Michôd zet hier meer in op sfeer dan verhaal, wat zijn sporen nalaat. Wat vooral zal blijven hangen is de vertoning van Robert Pattinsons omvangrijke acteertalent.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 12 juni 2014
DVD- en blu-ray-release: 12 november 2014