The Santa Clause (1994)

Regie: John Pasquin | 97 minuten | komedie, familie, fantasie | Acteurs: Tim Allen, Wendy Crewson, Judge Reinhold, Eric Lloyd, David Krumholtz, Larry Brandenburg, Mary Gross, Paige Tamada, Peter Boyle, Judith Scott, Jayne Eastwood, Melissa King

‘The Santa Clause’ betekende de grote doorbraak van Tim Allen. De film is in alle opzichten typisch Amerikaans: veel sentiment en ook veel clichés. De kerstsfeer in de film sluit hier ook naadloos op aan. Toch komt dit de film juist ten goede; de overdrevenheid waarmee alles wordt weergegeven zorgt er namelijk wel voor dat de kijker het gevoel krijgt de ultieme kerstsfilm voorgeschoteld te krijgen. Juist in een film waarin alles draait om het ‘geloven’ en het ‘weer kind zijn’ draagt dit bij aan de hele belevenis.

Een erg sterk punt van de film is dan ook de sfeer die deze creëert. De muziek is uitstekend gekozen en voegt veel sentiment toe; het ondersteunt de film op een verbazingwekkend goede wijze. Ook de locaties zijn bedachtzaam uitgezocht en het decor voegt veel waarde toe. De special effects laten bovendien het sprookjesachtige echt tot leven komen.

De acteerprestaties zijn goed. Alle karakters in ‘The Santa Clause’ komen vrij overtuigend over. Het enige minpuntje wat dat betreft is dat alles nogal overdreven is, maar dat is natuurlijk ook typisch Amerikaans. Wel is het zo dat Tim Allen, die Santa speelt, soms wat irriteert. Dit komt veelal door de wat te flauwe grappen. Maar de film is voornamelijk voor het jonge publiek bedoeld, dus vanuit dat perspectief is het te overzien.

Hoewel de verhaallijn niet slecht is, is deze wel behoorlijk voorspelbaar. Eigenlijk weet je als kijker al vanaf het begin hoe de hele film zo’n beetje gaat lopen. Toch is die simpelheid voor het jongere publiek goed. Hierdoor kunnen zij zich goed inleven in de personages en is het verhaal goed te volgen. Wel had het begin iets sneller op gang mogen komen en ook in het midden van de film valt het tempo soms wat weg. Gelukkig komt deze wel weer terug tijdens de ontknoping, waar het ook zeker nodig is om te kunnen overtuigen.

‘The Santa Clause’ probeert de kijker een echte kerstsfeer mee te geven. Hoewel dit deels lukt, is het soms echter iets te zoetsappig en wat teveel van het goede. Toch blijft het een prima film voor tijdens de kerstdagen. Wanneer de clichés genegeerd worden en je er niet teveel van verwacht is dit inderdaad, zoals Disney steeds benadrukt, een film die met het hele gezin te kijken is. Ook als volwassene is het een prettige film om je even te ontdoen van alle stress rondom deze hectische periode.

Charlotte Visser

Bioscooprelease: 7 december 1995