The Santa Clause 2 (2002)

Regie: Michael Lembeck | 105 minuten | drama, komedie, avontuur, familie, romantiek, fantasie | Acteurs: Tim Allen, Elizabeth Mitchel, David Krumholz, Eric Lloyd, Judge Reinhold, Wendy Crewson, Spencer Breslin, Liliana Mumy, Danielle Woodman, Art LaFleur, Aisha Tyler, Kevin Pollak

In tegenstelling tot ‘The Santa Clause’ uit 1994, is deze film niet geregisseerd door John Pasquin (o.a. ‘Miss Congeniality 2: Armed & Fabulous’), maar door Michael Lembeck. Lembeck heeft naast het acteren ook een aantal series geregisseerd waaronder een paar afleveringen van ‘Friends’, ‘Ellen’ en ‘Veronica’s Closet’. Ook heeft hij ‘The Santa Clause 3: The Escape’ op zijn naam staan, waarin Tim Allen wederom de hoofdrol speelt.

Acht jaar na ‘The Santa Clause’ neemt Tim Allen de rol van ‘Santa’ dus nogmaals op zich. Ook dit keer weet hij zijn personage goed over te brengen op de kijkers en deze te enthousiasmeren voor zijn karakter. Wel zijn zijn grappen, ondanks de wat serieuzere verhaallijn, nogal kinderachtig en vervelen deze zelfs na een tijdje. Zijn opmerkingen mochten wel wat meer in overeenstemming zijn met de onderwerpen en de toch iets oudere doelgroep dan in het eerste deel.

Een nieuw gezicht in de film is die van Elizabeth Mitchell, die Santa’s vrouw speelt. Ook zij weet haar rol goed te vertolken ondanks de soms wat geforceerd lijkende verliefdheid die zij opgedragen heeft gekregen. Desondanks overtuigt zij haar kijkers en laat deze meeleven met haar gevoelens. ‘Santa Clause 2′ wordt hier zeker sterker door.

Naast de wat ‘zwaardere’ onderwerpen is de verhaallijn toch net als in het eerste deel vrij simpel gehouden. Hierdoor is alles goed te volgen en kun je je goed inleven in de gebeurtenissen. Met name voor de wat jongere kijkers is dit een pluspunt. Wel is het verhaal wat meer ‘volwassen’. De kerstsfeer en het dromen die in het eerste deel de overhand hadden, zijn nu vervangen voor wat meer problematische situaties. Dit sluit ook goed aan bij het feit dat Charlie, ‘Santa’s’ zoon overduidelijk ouder is geworden.

‘The Santa Clause 2′ is een vermakelijke film die ongetwijfeld het kerstgevoel oproept. De mooiste scènes zijn die op de Noordpool. Deze halen in de kijker echt weer het kind naar boven en trekken deze mee het verhaal in. Dit werkt goed voor ‘The Santa Clause 2′ en zorgt ervoor dat het magische van het eerste deel weer sneller boven komt.

Wanneer je hebt genoten van ‘The Santa Clause’ of behoefte hebt aan een leuke kerstfilm is ‘The Santa Clause 2′ zeker de moeite waard. Het zal je als kijker een romantisch en ideaal beeld van de kerst weten mee te geven. Niet slecht wanneer alle verplichtingen even teveel worden en de nadelen van deze dagen overheersen.

Charlotte Visser

Bioscooprelease: 19 december 2002