The Second Best Exotic Marigold Hotel (2015)

Regie: John Madden | 118 minuten | komedie, drama | Acteurs: Dev Patel, Maggie Smith, Judi Dench, Bill Nighy, Celia Imrie, Ronald Pickup, Diana Hardcastle, Subhrajyoti Barat, Fiona Mollison, Zachary Coffin, Jayesh V. Kardak, Tina Desai, Avijit Dutt, Denzil Smith, Ashok Pathak, Poppy Miller, Rajesh Tailang, Atul Tiwari, Seema Azmi, Lillete Dubey, Tamsin Greig, Richard Gere, Vikram Singh, Penelope Wilton, Claire Price, Sid Makkar

Zestigplussers die graag een filmpje meepakken werden in 2012 op hun wenken bediend met de heerlijke romantische komedie ‘The Best Exotic Marigold Hotel’, waarin een groep Britse senioren zijn heil zocht in een krakkemikkig hotel in Jaipur, India. Het is een hotel dat gerund werd door de chaotische maar goedbedoelende piepjonge manager Sonny (Dev Patel). Maar ook voor iedereen die jonger is dan zestig had de film van regisseur John Madden heel wat te bieden. Neem alleen al de indrukwekkende cast – met onder anderen Dame Judi Dench, Dame Maggie Smith en Bill Nighy in glansrollen – en de exotische couleur locale die voor een bruisende sfeer zorgde. Behalve dat er wat te lachen viel – die messcherpe oneliners van Smith waren oprecht genieten! – werden ook de ernst en tragedie niet geschuwd. De film had kortom de in dit genre zo belangrijke balans tussen de lach en de traan en met die gouden combinatie valt flink wat harten te veroveren.

En zoals dat zo vaak gaat met succesfilms, kon men ook nu de verleiding om een vervolgfilm te maken niet weerstaan. Dus draven Smith, Nighy en Dench en hun collega’s opnieuw op. Waar Deborah Moggachs roman ‘These Foolish Things’ nog aan de basis stond van de eerste film, klommen Madden en scenarioschrijver Ol Parker nu zelf in de pen om een aansprekend verhaal te creëren. In ‘The Second Best Marigold Hotel’ (2015) heeft Sonny, die het hotel nu samen met beroepsmopperaar Muriel (Maggie Smith) runt, plannen om een tweede hotel te openen. Ze hopen hierbij op ondersteuning van een grote hotelketen, maar die wil eerst de boel eens grondig inspecteren en stuurt een mystery guest naar The Exotic Marigold Hotel. Sonny weet vrijwel zeker dat de gesoigneerde Amerikaanse schrijver Guy Chambers (Richard Gere) de man is die zijn etablissement komt keuren en wringt zich in allerlei bochten om de beste man te pleasen. Zijn verloofde Sunaina (Tina Desai) had echter liever gezien dat hij zich meer met de voorbereidingen op hun huwelijksfeest zou bemoeien.

Net als in de eerste film zijn de belevenissen van Sonny heel wat minder boeiend dan de avonturen van de ouden van dagen die hun intrek hebben genomen in het hotel. In de eerste film zagen we al dat de soms wat klungelige Douglas (Bill Nighy) langzaam maar zeker zijn hart verloor aan Evelyn (Judi Dench); zijn ‘versierpogingen’ zijn even onhandig als charmant en zorgen voor hartverwarmende scènes. Norman (Ronald Pickup) en Carol (Diana Hardcastle) hebben zogenaamd een open relatie, maar dat betekent niet dat ze daar allebei happy mee zijn. En dan is er natuurlijk nog mannenverslindster Madge (Celia Imrie), die zich inlaat met niet één maar wel twee Indiase huwelijkskandidaten.

Het komt zelden voor dat een vervolgfilm beter is dan het origineel, en dat is in dit geval dan ook niet zo. ‘The Second Best Marigold Hotel’ doet zijn titel eer aan: second best. Desondanks is het een erg vermakelijke film, wat voor een belangrijke deel te maken heeft met de sympathieke en goed uitgekristalliseerde personages. Het verhaaltje stelt namelijk niet zo veel voor, maar omdat Douglas, Evelyn, Muriel en consorten zo innemend zijn, wil je graag meer van hen zien. Bovendien is goed aan de acteurs af te zien dat het een feest was om deze film te maken (dat zagen we overigens ook al bij zijn voorganger). De kleurrijke, exotische setting draagt nog eens extra bij aan de warmte die deze film uitstraalt. Dat de grappen soms wat flauw zijn en de originaliteit ver te zoeken is, hoeft dan geen ramp te zijn. ‘The Second Best Marigold Hotel’ is niet zo sprankelend als deel 1, maar zal bij menigeen een vette glimlach op het gezicht toveren.

Bioscooprelease: 19 maart 2015
DVD- en blu-ray-release: 29 juli 2015