The Selfish Giant (2013)

Regie: Clio Barnard | 95 minuten | drama | Acteurs: Conner Chapman, Shaun Thomas, Sean Gilder, Lorraine Ashbourne, Ian Burfield, Steve Evets, Siobhan Finneran, Ralph Ineson, Rebecca Manley, Rhys McCoy, Elliott Tittensor, Mohammed Ali, Reece Andrews, Blake Atkinson, James Booth, Michael Cahill, Ken Christiansen, Joshua Foulds, William Fox, Beverly Higgins, Robert Hudson, Patrick McCann, Jamie Michie, Paul Murphy, Tim Paley, Dougie Rooks, Kayle Stephens, John Wall, Everal Walsh

Met ‘The Selfish Giant’ gaan we ogenschijnlijk terug in de tijd. De titel is afkomstig uit een 19e eeuws sprookje van Oscar Wilde, een sprookje dat alleen wat narratieve elementen met de film gemeen heeft. De film gaat over de vriendschap tussen Arbor en Swifty, twee 13-jarige jongens die met paard en wagen naar schroot zoeken voor de plaatselijke schroothandelaar Kitten. Als een echte Fagen (zie ‘Oliver Twist’) gebruikt deze handelaar jonge jongens voor duistere zaakjes. Terwijl Kitten het geld incasseert, lopen de jongens de grootste gevaren.

Hoewel ‘The Selfish Giant’ de geest ademt van Dickens, speelt het verhaal zich af in het Engeland van nu. De omgeving van Bradford waar de film is opgenomen, leent zich voor een vertelling die het nu en het toen verbindt. Groene velden, grazend vee, met daar tussenin de kabels, masten en onooglijke gebouwen van een voorbij industrieel tijdperk. Het levert vaak schitterende plaatjes op.

De film zelf is helemaal kitchen sink drama, meer in de ongepolijste stijl van Andrea Arnold (‘Fish Tank’) en Shane Meadows (‘Somers Town’) dan in de meer gestileerde en politieke variant van Mike Leigh en Ken Loach. ‘The Selfish Giant’ draait vooral om de ontroerende vriendschap tussen Arbor en Swifty, en wat er gebeurt als Swifty meer interesse krijgt in het mennen van paarden dan erop uit te gaan met zijn vriend. Bij de daarop volgende confrontaties gaat het er soms hard aan toe, waarbij de jongens noch de kijkers worden gespaard.

Enig minpuntje is dat maakster Clio Barnard de uitwassen van een sociaal milieu heeft losgelaten op alle personages uit dat milieu. Hierdoor is het eerste uur één spervuur van gevloek, gescheld  en druk gedoe. Even ongeloofwaardig als een schildering van een hoog milieu waarin dag en nacht wordt gebrald en gezopen.

Afgezien daarvan is ‘The Selfish Giant’ een film om in te lijsten. Je verliest je hart aan die jochies en je kijkt je ogen uit bij die vreemde combinatie van landschappelijke schoonheid en industrieel verval. En je leert een fascinerende wereld kennen waarvan je dacht dat die met Dickens ten grave was gedragen. Niet dus.

Bioscooprelease: 30 januari 2014
DVD-release: 30 mei 2014