The Seven of Daran: Battle of Pareo Rock – De zeven van Daran: De strijd om Pareo Rots (2008)

Regie: Lourens Blok | 89 minuten | actie, avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Johann Harmse, Ketrice Maitisa, Caroline Goodall, Hannah Verboom, Eddie Eckstein, Robin Smith, Steven Mofokeng, Basil Appollis, Yule Masiteng, Geoffrey Mbenge, Tsamgno Sebe, Ams Seutloali, Keketso Semoko, Ivy Nakutha, David Clatworthy, Lawrence Lichaba, Shanic Saban, Devin de Kock, Sandra de Barros, Francis Rangoajane, Carina de Barros

‘The Seven of Daran: The Battle of Pareo Rock’ is een spannende avonturenfilm die zich richt op kinderen vanaf zo’n acht à tien jaar. Aan de basis van de film ligt een originele legende die verhaalt over zeven eeuwenoude magische dieren die waken over het wel en wee van de aarde en haar bewoners. Één van die dieren is Seraf, een wit, nog het meest op een giraf lijkend wezentje, dat kan praten. Seraf is gevangengenomen door twee handelaren die hopen grof geld voor het dier te kunnen vangen. Zij zijn niet op de hoogte van de magische krachten van Seraf. De aanblik van haar met prachtige witte wimpers omringde ogen is echter voldoende voor het criminele duo om te beseffen dat ze met de vangst van dit dier wel eens goud in handen zouden kunnen hebben.

Held van het verhaal is de in Zuid-Afrika wonende Jimmy, een aardige jongen van elf, die hoewel het hem aan materiële bezittingen niets ontbreekt wel de aandacht van zijn moeder ontbeert. Wanneer zij op een drukke werkdag vergeet hem van school te halen, besluit Jimmy zelf maar op weg te gaan naar hun luxueuze villa. Zijn portemonnee wordt echter gestolen en als hij achter de jonge dievegge aangaat komt hij oog in oog te staan met Seraf die hem smeekt haar te bevrijden. Met hulp van zakkenrolster Charita lukt dit. Jimmy, Charita en Seraf worden achternagezeten door de twee handelaren, Mr. George en Mr. Van Pelt, maar gelukkig weet Seraf te ontkomen. Het dier verlaat Jimmy echter niet voor hem een magisch voorwerp te geven en hem het doel van zijn missie of opdracht te vertellen. Jimmy en Charita belanden in een cel op het politiebureau, waar Jimmy door zijn mopperende moeder opgehaald wordt. Eenmaal thuis kan Jimmy het gebeurde maar niet uit zijn hoofd zetten en een gesprek met een oude wijze Zuid-Afrikaanse vrouw, moeder van huishoudster Mia, sterkt hem in zijn voornemen de missie te gaan doen. Hij bevrijdt Charita uit de politiecel en de twee gaan met de gestolen truck van Mr. George en Mr. Van Pelt op weg naar Pareo Rock om een oorlog tussen twee stammen, de Saladirs en de Bombattas, te voorkomen.

Het oorspronkelijke idee voor ‘The Seven of Daran: The Battle of Pareo Rock’ is afkomstig van Rolf Visser; Bart Juttmann verwerkte het in een spannend scenario. Hoewel het verhaal volgens een herkenbaar en beproefd recept verloopt, stoort het geenszins dat de gebeurtenissen soms voorspelbaar zijn. Het is regisseur Lourens Blok, voor wie dit zijn speelfilmdebuut is, en zijn team gelukt om van ‘The Seven of Daran: The Battle of Pareo Rock’ een meeslepend avontuur te maken die het (jonge) publiek moeiteloos de werkelijkheid zal doen vergeten. Zo is het volstrekt geloofwaardig dat Seraf kan praten. Aan het magische dier is door twintig mensen een jaar lang gewerkt en dat is te zien. De animatie is fantastisch gedaan en Seraf gaat naadloos op in de live action beelden. Ook het feit dat Jimmy dankzij zijn flightsimulator ervaring een helikopter weet te besturen, zal bij geen enkele kijker gefronsde wenkbrauwen opleveren.

De twee kindacteurs spelen hun rol goed. Johann Harmse doet bijvoorbeeld zeker niet onder voor Daniel Radcliffe in de eerste twee Harry Potter films. De interactie tussen Johann Harmse en Ketice Maitisa is uitstekend en de dialogen zijn natuurlijk. Ketice als brutale, maar innemende Charita is een pittig personage en ze kan bijna niet als sidekick gezien worden. De volwassen acteurs zijn al even adequaat gecast. Mr. George zet een boef neer wiens domheid gelukkig minimaal even groot is als zijn onderkin, wat nog meer bijdraagt aan de voorspelbaarheid van de goede afloop. Caroline Goodall als Jimmy’s moeder speelt overtuigend een keiharde carrièrevrouw, die haar prioriteiten naarmate het verhaal vordert flink bij moet stellen. De ommezwaai komt wel wat plotseling, maar het is een kniesoor die daarover valt. Overigens is de film in het Nederlands nagesynchroniseerd, met stemmen van onder andere Boyan van der Heijden, Vivian van Huiden, Tara Hetharia, Frits Lambrechts, Oscar Harris, John Jones en Gerda Havertong.

De cinematografie van Menno Westendorp verdient een speciale vermelding. Zijn weidse opnamen van de natuur van het Afrikaanse continent zijn soms adembenemend en doen het erg goed op een groot (bioscoop)scherm. Ook de score van Maarten Spruijt vult de beelden prima aan. Het eindresultaat mag er zijn: ‘The Seven of Daran: The Battle of Pareo Rock’ is een uitstekend verzorgde film, die hopelijk het startsein betekent voor de verfilming van de rest van de legende.

Bioscooprelease: 18 september 2008