The Shooter – Skytten (2013)

Regie: Annette K. Olesen | 93 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Trine Dyrholm, Kim Bodnia, Kristian Halken, Nikolaj Lie Kaas, Lars Ranthe, Henning Valin Jakobsen, Marie-Louise Coninck, Carsten Bjørnlund, Marina Bouras, Tue Ersted Rasmussen, Rhea Lehman, Bent Mejding, Henrik Prip, Ida Dwinger, Jens Jørn Spottag, Søren Spanning, Søren Malling, Tammi Øst, Mikael Bertelsen, Adam Holm

De remakes van klassiekers neemt de laatste tijd een hoge vlucht. De afgelopen jaren kwamen onder meer klonen voorbij van ‘Carrie’ (1976, 2002 en 2013), ‘Total Recall’ (1990 en 2012) en ‘The Taking of Pelham 123’ (1974, 1998 en 2009). Ook buiten Amerika zijn remakes hot. Zo hebben de Denen in 2013 de thriller ‘Skytten’ (1974) in een nieuw jasje gegoten. Een jasje van het merk Borgen.

In ‘The Shooter’ (‘Skytten’) maken we kennis met een milieuactivist die, hoe bijzonder, gelooft in de beloften van politici. Maar nadat een minister zijn belofte heeft gebroken om een olieveld met rust te laten, grijpt de activist in. Met een journaliste als intermediair begint hij de mannen achter de oliedeal te bedreigen. De activist heeft een hobby die de zaak bemoeilijkt: hij is enthousiast amateurschutter. Groter probleem: hij heeft er medailles mee gewonnen.

Wie de eerste tien minuten van ‘The Shooter’ ziet, zal denken dat hij naar een aflevering van de televisieserie Borgen kijkt, maar met andere personages. Net als in Borgen spelen politiek en media de belangrijkste rollen, al ligt in ‘The Shooter’ de nadruk op de reporter. Maar qua toon, nuance, decors en lichtelijk linkse invalshoek is er nauwelijks verschil. Wellicht omdat regisseur Olesen een aantal afleveringen van Borgen heeft gedraaid.

Toch is er een beslissend verschil: ‘Borgen’ is een politiek drama, ‘The Shooter’ een thriller. De nuance die in ‘Borgen’ zorgt voor een waarheidsgetrouw beeld, gaat in de thriller ‘The Shooter’ ten koste van de spanning. Zo weet je als kijker nooit of je sympathie moet hebben voor dader of slachtoffer. De milieuactivist is van het type dat je op koude winterdagen op kaplaarzen door het weiland ziet scharrelen. Alleen Beerenburg en dikke shawl ontbreken. Wat ook al niet helpt: bij de eerste schietpartijen vallen nauwelijks slachtoffers en het tempo is niet al te rap.

Zo is ‘The Shooter’ een film die op twee gedachten hinkt. Als kijker wordt je aan het denken gezet over urgente zaken als milieu en democratie. Ook confronteert de film je met de vraag of je een enkel individu mag doden om honderden slachtoffers te voorkomen. Maar door die diepere lagen kom je nooit lekker aan thrillen toe. Waarmee dit ‘The Shooter’ nog geen slechte film is, maar een volgende remake slaan we over.

‘The Shooter’ verschijnt dinsdag 3 december 2013 op DVD en blu-ray.