The Signal (2007)

Regie: David Bruckner, Dan Bush, Jacob Gentry | 99 minuten | horror, thriller, komedie | Acteurs: Anessa Ramsey, Justin Welborn, AJ Bowen, Scott Poythress, Cheri Christian, Christopher Thomas, Matthew Stanton, Chad McKnight, Sahr Ngaujah, Suehyla El-Attar, Lindsey Garrett

Dat teveel tv kijken niet goed voor je is, bewijst de komische mix van thriller en horror ‘The Signal’. In drie aktes geven drie regisseurs (David Bruckner, Dan Bush en Jacob Gentry, alle drie ook verantwoordelijk voor hun deel van het script) hun visie op een mysterieuze gebeurtenis in het fictieve Amerikaanse stadje Terminus. De drie delen volgen elkaar echter op en hebben naast dezelfde centrale personages ook nog eens hetzelfde doel: het bij elkaar brengen van geliefden Ben en Mya.

Mya is getrouwd met Lewis, maar gelukkiger is ze met Ben. De relatie is pril maar duidelijk is dat de twee voor elkaar bestemd zijn. Wanneer Mya en Ben in slaap zijn gevallen na hun overspel, schrikt Ben wakker van de tv, die zichzelf spontaan ingeschakeld heeft. Mya wil haar man bellen om te zeggen dat ze eraan komt, maar er komt slechts een vreemd geluid uit haar en Bens telefoon. De beelden op tv die de kijker wel gezien heeft, maar Mya en Ben niet – de film start ermee en de kijker wordt hierdoor over het soort film dat ‘The Signal’ wordt op het verkeerde been gezet , veroorzaken meteen een gevoel van onrust. Wanneer Mya een gewonde man in de parkeergarage aantreft, wordt dat gevoel alleen maar versterkt. Er is iets vreemds aan de hand. Mya komt in haar flatgebouw alleen maar vechtende en ruziënde mensen tegen en ook in haar huis is de sfeer gespannen. Lewis heeft twee vrienden uitgenodigd om naar een honkbalwedstrijd te kijken, maar de tv lijkt het begeven te hebben. De jaloerse Lewis ondervraagt Mya en Mya hangt een verhaal op over iets zijn gaan drinken met collega’s. Wanneer een van de vrienden Mya per ongeluk bijna raakt met de honkbalknuppel slaan bij Lewis de stoppen door. Mya vlucht maar Lewis blijkt niet de enige te zijn die tekenen van plotselinge agressiviteit vertoont.

In het tweede deel, ‘The Jealousy Monster’ (deel een heet heel toepasselijk ‘Crazy in Love’), wordt het verhaal verteld van Ken en Anna, die een oudejaarsfeestje geven voor hun vrienden. Anna heeft haar man op zeer inventieve wijze met een hier niet nader te specificeren voorwerp vermoord – uit zelfverdediging – en krijgt bezoek – en hulp – van Clark. Dit is verreweg het meest komische – hoewel ook bloederige – deel van de film. Anna kan behoorlijk naïef uit de hoek komen, maar ook Clark, de huismeester, is erg grappig met zijn filosofische en wetenschappelijke uitspraken.

De hoofdpersonen uit het eerste en tweede deel komen al gauw samen – gelukkig niet geforceerd. Een en ander resulteert in een onzeker gevoel omdat je niet weet wie er nu nog wel en niet in staat is rationele beslissingen te nemen. Het probleem hierbij is ook dat mensen die (nog) niet aangetast zijn door het signaal aan het moorden slaan, maar dit voornamelijk uit zelfverdediging doen. Het slot (‘Escape from Terminus’) is weer een stuk grimmiger en speelt zich af op een apocalyptisch aandoend treinstation. Mooie metafoor. Droom en werkelijkheid lopen hier door elkaar heen.

Niet elk deel is even goed, de eerste twee delen zijn verreweg het sterkst, maar die zijn dan ook moeilijk te overtreffen. ‘The Signal’ is een verrassend leuke en spannende lowbudget film die dankzij een goed uitgewerkt script, een overtuigende en enthousiaste cast en een aantal zeer geslaagde grappen ruim boven de middelmaat uit weet te stijgen.