The Sitter (2011)

Regie: David Gordon Green | 86 minuten | komedie | Acteurs: Jonah Hill, Max Records, Ari Grraynor, J.B. Smoove, Sam Rockwell, Landry Bender, Kevin Hernandez, Kylie Bunbury, Erin Daniels, D.W. Moffett, Jessica Hecht, Bruce Altman, Method Man, Sean Patrick Doyle, Alex Wolff

Jonah Hill verbaasde vriend en vijand toen hij een Oscarnominatie verdiende voor zijn rol in ‘Moneyball’ (2011). De stevige acteur bewees meer in zijn mars te hebben dan menigeen achter hem had gezocht. Hill is toch vooral de man die de lachers op de hand heeft en aangever (zijn werk met Judd Apatow) dan wel hoofdpersoon (‘Superbad’, 2007) is in talloze komedies. Was ‘Moneyball’ een eenmalig ‘serieus’ uitstapje of heeft Hill de smaak inmiddels te pakken? Voorlopig lijkt het erop dat hij op vertrouwde voet verder gaat. Neem nou ‘The Sitter’ (2011), die film die hij direct na ‘Moneyball’ maakte. Hill speelt hierin student Noah Griffith, die zijn alleenstaande moeder een avondje uit gunt, maar daarvoor als tegenprestatie op de drie kinderen van haar beste vriendin moet passen. Uiteraard blijken de kinderen gigantische etters te zijn en belandt Noah van de ene chaotische toestand in de andere. Niet bepaald een origineel uitgangspunt, dat ook nogal plichtmatig wordt uitgewerkt. Hill is eigenlijk het enige lichtpuntje in een verder nogal matige komedie.

We hebben het toch wel met Noah te stellen. Ten eerste wordt hij als een voetveeg gebruikt door Marisa (Ari Graynor), die hij ziet als zijn vriendin. Zij denkt daar echter heel anders over, maar vindt het wel fijn om iemand te hebben die haar op handen draagt. Het is dankzij haar dat Noah tijdens zijn babysitavondje in de problemen komt. Zij vraagt hem namelijk cocaïne te scoren, zodat ze uit haar dak kan gaan tijdens een feestje. Noah zelf zit ondertussen opgescheept met drie koters from hell. De oudste, Slater (Max Records uit ‘Where the Wild Things Are’, 2009), zit met zichzelf in de knoop en worstelt met zijn ontluikende homoseksualiteit. Blithe (Landry Bender) is drie turven hoog maar kleedt en gedraagt zich zoals de wulpse meisjes die ze voorbij ziet komen in videoclips. En dan is er nog de uit El Salvador geadopteerde Rodrigo (Kevin Hernandez), een onberekenbaar vaatje buskruit met een voorliefde voor vuur, explosies en andere gevaarlijke zaken. Met dit bonte gezelschap klopt Noah aan bij de excentrieke drugdealer Karl (uitbundige Sam Rockwell, zoals we hem wel vaker zien). Aanvankelijk lijkt er een merkwaardig soort vriendschap tussen de twee te ontstaan, maar als Rodrigo een kostbaar ei vol coke steelt uit de badkamer van Karl, wordt de jacht op Noah en zijn jonge aanhang ingezet.

‘The Sitter’ begint als een standaard moderne komedie, met nogal wat seksuele verwijzingen. Zodra de kinderen in beeld komen, verdwijnt de seks naar de achtergrond (niet dat deze koters zo braaf zijn overigens, want ook al zijn ze nog jong, ze zijn behoorlijk grof in de mond). De focus komt dan te liggen op de bizarre roadtrip die Noah en zijn drie oppaskinderen ondernemen, waar behalve drugs ook gestolen auto’s, inbraken, gangs en politiecontroles bij komen kijken. De problemen stapelen zich op voor de arme Noah, maar het is allemaal nogal voorspelbaar. Er worden veel grappen gemaakt, maar de meeste missen hun doel. Desondanks leef je wel steeds wat meer mee met Noah, wat volledig op het conto geschreven mag worden van Jonah Hill, die ondanks zijn erbarmelijke keuzes in filmrollen toch vaak op de sympathie van de kijker mag rekenen. De drie kinderen spelen vooral erg uitbundig, al toont Records, de meest ervaren van de drie, bij vlagen ook wat diepgang. Dat is dan ook meteen de enige (oprechte) diepgang die we in deze film tegenkomen, want het is allemaal erg plat. Wat dan nog wel vóór ‘The Sitter’  pleit is een aardige soundtrack met muziek van onder anderen Raphael Saadiq.

Het is dat we dankzij ‘The Pineapple Express’ (2008) weten dat regisseur David Gordon Green beter kan, anders was ‘The Sitter’, dat dankzij Hill en de beperkte speelduur toch nog goed uit te kijken is, maar een schamel visitekaartje.

‘The Sitter’ verschijnt woensdag 17 oktober 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 16 oktober 2012 te huur.