The Spy Next Door (2010)

Regie: Brian Levant | 92 minuten | actie, komedie | Acteurs: Jackie Chan, Amber Valletta, Billy Ray Cyrus, Madeline Carroll, Will Shadley, Magnús Scheving, George Lopez, Lucas Till, Jeff Chase, Alina Foley, Katherine Boecher, Troy Brenna, David Mattey, Mia Stallard, Mark Kubr, Kevin Christopher Brown, Stephen Eiland, Maverick McWilliams, Steven Ray Byrd, Quinn Mason, Arthur Wooldridge

Jackie Chans aardige karakter en zijn geweldige martial arts hebben hem een lange en vruchtbare filmcarrière opgeleverd. Hoe geweldig die martial arts werkelijk zijn komt in ‘The Spy Next Door’ echter niet uit de verf. Daarvoor is het allemaal te onduidelijk in beeld gebracht, net als bij films waarin mensen eigenlijk helemaal niet kunnen vechten, om dit te verbloemen zogezegd. Maar Chan kan toch goed vechten? Wat moest er dan worden verbloemd? Dat deze film eigenlijk voor kinderen is? Of dat de grootmeester echt (te) oud begint te worden voor dit gedoe? Chan ging er altijd prat op zijn eigen stunts te doen in al zijn films, maar het valt ernstig te betwijfelen of hij dat hier ook deed.

Duidelijk hebben de makers gekozen voor het effect. Dat er veel met touwen is gewerkt om mensen hoger, verder en onrealistischer te kunnen laten springen bijvoorbeeld, is dan ook overduidelijk en jammer. Maar nogmaals: men mikte kennelijk op een ander publiek. De filmkeuring geeft aan, vanaf zes jaar. Maar misschien wordt het tijd ook een maximum leeftijd te aan te geven, want tot je twaalfde is dit nog allemaal aardig, maar voor kijkers die ouder zijn wordt het echt een probleem.

En dat ligt zoals gezegd niet alleen aan het veel te voorspelbare uitgangspunt. Zoiets hoeft niet een probleem te zijn, immers, alles is al gedaan en van Hollywood verwacht je geen revoluties. Clichés zijn het probleem niet, het gaat erom hoe je ze brengt. Er is hier domweg te weinig aandacht besteed aan het vertellen van een goed verhaal. Chans liefdesperikelen zijn niet helemaal geloofwaardig en zijn geheim wordt snel weggegeven, waardoor er spanning wegvalt. Maar wat erger is: zijn personage is door de scenaristen niet serieus genomen en dan zwijgen we nog over de boeven, bij wie de Bassie-en-Adriaan-o-meter bijna uit elkaar knapt. Ook de mol zie je van mijlenver aankomen.

Pluspunten van de film zijn de personages van het gezin, de vrouw, de oudste dochter, het kleintje. Ze zijn ook weer cliché, maar doen het leuk en zijn geloofwaardig. Het jongetje is iets over the top, maar zijn verhaaltje komt aardig uit de verf.

Wat er mis is met deze film is vooral goed af te lezen uit de muziek, die werkelijk alles slaat. De goedkope, bijna letterlijke verwijzingen naar de beroemde tunes van vooral James Bond, zijn ronduit ergerlijk. Daarmee is de muziek een symbool voor het feit dat men gewoon niet de moeite genomen heeft een werkelijk originele, leuke, fantasievolle en/of geloofwaardige en spannende film te maken. Bij nader inzien zou de maximumleeftijd zelfs naar tien verplaatst kunnen worden, maar ook dat is misschien een onderschatting van tienjarigen die met films als ‘Harry Potter’ de lat ook al behoorlijk hoog hebben liggen. Hoogtepunten van ‘The Spy Next Door’ zijn de traditionele bloopers bij de aftiteling en dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 4 februari 2010