The Stepford Wives (2004)

Regie: Frank Oz | 93 minuten | drama, komedie, science fiction, musical, thriller | Acteurs: Nicole Kidman, Matthew Broderick, Bette Midler, Glenn Close, Christopher Walken, Roger Bart, David Marshall Grant, Jon Lovitz, Dylan Hartigan, Fallon Brooking, Faith Hill, Matt Malloy, Kate Shindle, Tom Riis Farrell, Lorri Bagley

De meer dan dertig jaar oude roman ‘The Stepford Wives’ van Ira Levin (‘Rosemarys Baby’) krijgt een flinke makeover van regisseur Frank Oz. Van bijtende satire naar feelgood, daar moet je lef voor hebben. Hij ploegt met grote stappen door de plot, om de roman in een krappe anderhalf uur af te werken. Het is teveel van het goede, zelfs met een behoorlijke cast.

Aanvankelijk slaagt Oz er aardig in het tijdens de hoogtijdagen van het feminisme verschenen boek naar de eenentwintigste eeuw te vertalen. De cynische televisiemaakster Joanna gaat ten onder als een kandidaat van haar variant op ‘Temptation Island’ een massaslachting aanricht. Dat vinden de aandeelhouders van de omroep niet leuk; ontslag en zenuwinzinking zijn het gevolg en het platteland lonkt voor Joanna. Vanaf dit punt gaat de film echter de mist in. Er wordt nauwelijks tijd genomen de overige karakters te introduceren; zelfs hubbie Walter (een matige Broderick) komt er nauwelijks aan te pas. Glenn Close komt er nog goed van af; haar gebeeldhouwde opgewektheid is een hoogtepuntje. Ook Bette Midler doet haar traditionele typetje goed, maar het is te weinig om de film wat body te geven. Nicole Kidman is op haar best een zeemeerminachtige Deneuve, maar vervalt hier al snel in plichtmatige Meg Ryan-poses.

Het gegeven van de rijke nerd met de beeldschone vrouw verdient meer dan de slapstickbehandeling die het van Oz krijgt, maar de dramatische overtuigingskracht van het boek was door films als ‘The Truman Show’ en ‘American Beauty’ ook al achterhaald. ‘The Stepford Wives’ is misschien ook iets te Amerikaans, met countrymegaster Faith Hill als sekspoes op afstandbediening en de Joodse witzen van Midler, die wél een grotere rol had verdiend. De moraal van het verhaal wordt niet overtuigend gebracht en de ontknoping is bijna kinderachtig. The Stepford Wives moest voor elk wat wils bieden, maar daardoor werd de spoeling wel erg dun; af en toe kan er gelachen worden, maar er worden met grote regelmaat betere komedies gemaakt dan deze.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 2 september 2004