The Summer of Sangaile – Sangaïlé (2015)

Regie: Alanté Kavaïté | 88 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Julija Steponaityte, Aiste Dirziute, Laurynas Jurgelis, Nele Savicenko, Gaile Butvilayte, Salkauskaite Inga, Jurate Sodyte, Martynas Budraitis

De zeventienjarige Litouwse Sangaile is met haar ouders op vakantie; het drukke Vilnius is verruild voor een afgelegen zomerhuis in een waterrijk gebied. Sangaile interesseert zich mateloos voor stuntvliegen, met open mond kijkt ze tijdens een demonstratie naar de gevaarlijke stunts die de piloten uithalen. Wanneer ze tijdens die show opgemerkt wordt door een daar werkend iets ouder meisje, Auste, die haar mee laat doen met een verloting – én winnen – kan ze haar droom, eens meevliegen in een stuntvliegtuig, uit laten komen. Maar zonder iets te zeggen verlaat ze het terrein. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en bezoekt de tiener Auste, in de kantine van de elektriciteitsfabriek waar ze werkt.

Auste steekt haar bekoring voor het introverte meisje niet onder stoelen of banken en vraagt haar mee naar het strand, waar ze na werktijd samen met vrienden heen gaat. Sangaile wordt, ondanks dat ze zich bij het zwemmen afzijdig houdt (naar eigen zeggen omdat ze het te koud heeft om zich uit te kleden), makkelijk in het vriendenclubje opgenomen. Maar bovenal wordt de band tussen Auste en Sangaile steeds sterker, hoewel de twee meisjes niet meer van elkaar kunnen verschillen. Auste is een creatieve, extraverte jonge vrouw, dol op mode en vrouwelijke kleding. In haar blonde krullen steekt ze altijd een bloem of een ander voorwerp. Sangaile is verlegen, mager, kleedt zich sober, bijna jongensachtig. Toch halen de twee het beste in elkaar naar boven, al duurt het bij Sangaile even voor ze haar eigen problemen verwerkt heeft en zich kan richten op haar vriendin.

‘The Summer of Sangaile’ is naast een lovestory van twee jonge vrouwen ook coming-of-age-verhaal. De zeventienjarige Sangaile worstelt met zichzelf en is eigenlijk nog niet klaar voor de grote wereld. Toch klopt de liefde aan. Deze ongenode gast laat zich niet zomaar wegsturen, maar helpt Sangaile haar problemen onder ogen te zien en er aan te gaan werken.

Filmmaakster Alanté Kavaïté haalde vriend en cinematograaf Dominique Colin bij haar team voor de oogstrelende beelden van het Litouwse landschap en de twee mooie jonge vrouwen. Een liefdesscène is subtiel en poëtisch, de beelden van een stuntvlieger adembenemend en duizelingwekkend. Het gebruik van (zon)licht en kleur is naturel. Visueel is ‘The Summer of Sangaile’ een cadeautje, en ook het acteerwerk van Aiste Dirziute en Juija Steponaityte mag er zijn.

De metaforen in de film halen de kracht er echter wel wat uit. Bij haar eerste bezoek aan Auste streelt Sangaile afwezig een schelp, waarbij de overeenkomsten met het vrouwelijk geslachtsorgaan er dik bovenop ligt en als Auste dan tijdens het ontwerpen van een jurk voor Sangaile ook nog eens die vorm tekent op haar patroonpapier, wordt het lachwekkend. Sangailes hoogtevrees is een belangrijk element in de film, maar wordt ook te vaak misbruikt om haar onmacht aan te geven een normaal leven te leiden. Laat deze kritiekpuntjes je er echter niet van weerhouden om ‘The Summer of Sangaile’ te gaan kijken, want het is mooie film met een fijn zomers sfeertje en soundtrack en boeiende karakters.

DVD-release: 3 september 2015