The Swarm (1978)

Regie: Irwin Allen | 149 minuten | actie, horror, science fiction | Acteurs: Michael Caine, Katharine Ross, Richard Widmark, Richard Chamberlain, Olivia de Havilland, Ben Johnson, Lee Grant, José Ferrer, Patty Duke, Slim Pickens, Bradford Dillman, Fred MacMurray, Henry Fonda, Cameron Mitchell, Christian Juttner, Morgan Paull, Alejandro Rey, Don ‘Red’ Barry, Doria Cook-Nelson, Robert Varney, Patrick Culliton, Chris Petersen, Jerry Toomey

Rampenfilms zijn een genre apart. Films zoals ‘Airport’ of ‘The Towering Inferno’ zijn klassieke rampenfilms maar ook films zoals ‘Titanic’ en ‘Armageddon’ behoren tot dit rijtje. Zoals het woord zelf al zegt draaien zulke films om een ramp van catastrofale proporties die door de verenigde krachten van een groep mensen bestreden moet worden. Soms is de ramp mechanisch van aard (het instorten van een gebouw of een vliegtuigcrash) en soms zijn er natuurlijke oorzaken (een aardbeving of een ander natuurverschijnsel).

‘The Swarm’ behoort tot deze laatste categorie. Deze film uit 1978 gaat over een bijenplaag met dodelijke implicaties. Een ras van moordbijen afkomstig uit Afrika stevent via Zuid-Amerika recht op het Noord-Amerikaanse vasteland af. En Michael Caine is de enige die ze kan stoppen! Als de bijen een hele atoombasis weten plat te leggen is Caine snel ter plekke. Vanuit zijn rol als entomoloog weet hij zich al snel op te werpen als expert en leider van het bestrijdingsteam. En dan begint de koortsachtige zoektocht naar een middel om deze dodelijke bijenplaag te stoppen. Vreemd genoeg lijkt de plaag daarbij wel beperkt te blijven tot de staat Texas. Dit is een van de vreemd aandoende elementen in het verhaal. Verder is de hele film gericht op met veel bombast gefilmde actie- en stuntscènes. Regisseur en producent Irwin Allen (een veteraan wat betreft rampenfilms – producent van onder meer ‘The Towering Inferno’ en ‘The Poseidon Adventure’) vult hier een groot deel van de film mee. Dit combineert hij met een cast met veel bekende namen zoals de eerder genoemde Michael Caine en bijvoorbeeld Henry Fonda. Jammer genoeg waren deze sterren geen garantie voor het succes van de film, want ‘The Swarm’ draaide een teleurstellende opbrengst.

En dat is niet zo gek. Want hoewel de actie en de stunts prima in orde zijn doet de rest van het verhaal nogal afgeraffeld aan. Zoals eerder vermeld bevat de film enkele vreemde plotwendingen. Caine doet in zijn rol als entomoloog zijn best, maar lijkt zich voornamelijk buitensporig op te winden over de stompzinnigheid van de legerleiding. In een welhaast klassieke/clichématige tegenstelling wil deze legerleiding, in conflict met Caine als doordachte wetenschapper, juist de tactiek van de verschroeide aarde toepassen. Fonda is de gehandicapte collega van Caine die koortsachtig een geneesmiddel probeert te vinden tegen het bijengif maar roemloos ten onder gaat. En een hoop overige castleden worden in een klap uit de film geschreven door een, wel mooi gefilmd, treinongeluk!?! Dood en destructie lijkt de achterliggende gedachte van deze film. Duidelijk gefocust om op de lust naar sensatie van de toeschouwers in te spelen, is men vergeten om de rest van de film enig gewicht mee te geven. Daardoor valt ‘The Swarm’ in zijn geheel nogal tegen.

Joost Hoedemaeckers

Bioscooprelease: 7 september 1978