The Tattooist (2007)

Regie: Peter Burger | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Jason Behr, Mia Blake, David Fane, Robbie Magasiva, Caroline Cheong, Nathaniel Lees, Michael Hurst

Er is in de horrorfilms van de afgelopen decennia al met heel wat kwaadaardigheden afgerekend. Van zombies en vampieren tot en met dodelijke wortels en vleesetende schapen. Het kan zo gek niet of de duvel ging ermee aan de haal. Wie echter dacht inmiddels veilig te kunnen gaan slapen komt bedrogen uit. Die mooie tatoeage op uw schouder kan u s’nachts namelijk weleens verslinden!

Precies, u leest het goed. In ‘The Tattooist’ vormen tatoeages het grote kwaad! Dat dit concept uitnodigt tot spot moge duidelijk zijn, maar vergis u niet. ‘The Tattooist’ is geen zotte Troma-geïnspireerde kolder, maar een poging tot een serieuze horrorfilm. Er blijkt namelijk een hele mythevorming schuil te gaan achter de edele kunst van het tatoeëren. Voor de bevolking van Samoa bijvoorbeeld vormt de tatoeage een ritueel dat de eer van de familie bezegeld en kunnen tatoeages zelfs gebruikt worden om bij ziekte iemand het leven te redden. Dat is het moment dat de blanke Jake het verhaal binnenstapt. Hij belooft mensen beter te maken in ruil voor een flink pak geld zonder enige kennis te hebben van de Samoaanse rituelen. Dat Jake’s oplichtingspraktijken niet altijd even goed uitpakken blijkt al vlug en voordat hij het in de gaten heeft beginnen er mensen te sterven.

Tot zover niets nieuws onder de zon. Er blijkt namelijk een hele spookwereld te schuilen achter de Somoaanse tatoeërkunst en aan spoken hebben we de afgelopen jaren geen gebrek gehad. Gelukkig trapt de film niet in de verleiding makkelijk te scoren door op de Japanse toer te gaan en ons langharige spookmeisjes voor te schotelen. Ook de verleiding om met veel ‘blood & gore’ te werk te gaan wordt weerstaan en ‘The Tattooist’ is een verademing vergeleken met de extremiteiten van de huidige martelporno. Er vloeit nauwelijks bloed en ook van flauwe schrikmomenten is hier geen sprake. Wat we wel krijgen, is een overtuigend verhaal over een jongen die zijn eigen stommiteit te lijf gaat en moet zien te voorkomen dat anderen hier het slachtoffer van worden. De uitwerking hiervan is op z’n minst actueel te noemen. Op subtiele wijze krijgt de multiculturele samenleving gestalte binnen de film. Niet alleen is Jake aan het rondklooien met Samoaanse rituelen, de vraag of hij op tijd het kwaad kan stoppen hangt zelfs af van de mate waarin hij zich durft te verdiepen in een andere cultuur. Slechts wanneer hij zijn eigen vooroordelen aan de kant zet en zich open stelt voor de gebruiken en denkwijzen van een ander kan hij slagen. Wie had gedacht dat de integratieboodschap ooit op zo’n vermakelijke wijze zou worden gebracht!

Laatstgenoemde is de werkelijke troef van de film, want alhoewel het nooit echt zenuwslopend wordt, is ‘The Tattooist’ wel een voorbeeld van de mogelijkheden die het horrorgenre biedt: een middel om eigentijdse verhalen te vertellen op een manier die binnen andere genres niet mogelijk is. Juist het horrorgenre maakt in dit geval een overbrugging mogelijk tussen het nuchtere westen en de mystiek van het oosten, zonder dat de geloofwaardigheid in het geding komt of men het risico loopt intellectualistisch over te komen. Zie dat maar eens in het filmhuis te bereiken.

Sander Colin