The Terminator (1984)

Regie: James Cameron | 108 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Michael Biehn, Linda Hamilton, Paul Winfield, Lance Henriksen, Bess Motta, Earl Boen, Rick Rossovich, Dick Miller, Shawn Schepps, Bruce M. Kerner, Franco Columbu, Bill Paxton, Brad Rearden, Brian Thompson

Klassiek geworden science-fiction actiespektakel en de grote doorbraak van regisseur Cameron en hoofdrolspeler Schwarzenegger. De film was een groot succes en kreeg nog twee vervolgen. Dit is absoluut Schwarzenegger’s film. Sindsdien heeft hij  in zijn verdere carrière meestal de held gespeeld, maar hij is hier een uiterst effectieve slechterik. Zijn kille uitstraling en natuurlijk het enorm opgepompte lijf zijn perfect voor de moordmachine. Of hij als Terminator nu zo’n goede infiltratie-unit zou zijn, zoals de film beweert, is twijfelachtig. Zelfs als hij zijn mond houdt, valt Schwarzenegger nogal op een menigte en als hij gaat praten, klinkt hij nou niet bepaald als een doorsnee Amerikaan. Gelukkig heeft hij niet veel tekst in de film, maar hij krijgt hier wel de one-liner “I’ll be back” mee, die inmiddels ook onsterfelijk geworden is.

Geschreven door Cameron en producer Gale Ann Hurd, die een jaar later zouden trouwen, heeft ‘The Terminator’ een moordend tempo, sympathieke karakters (behalve de cyborg zelf natuurlijk) en veel actie in de aanbieding.  De special effects van Stan Winston waren destijds baandoorbrekend en hoewel sommige elementen (het verwijderen van één van de ogen van de Terminator met name) niet helemaal de tand des tijds hebben doorstaan, ziet het er allemaal nog tamelijk goed uit. Het endo-skelet dat onder het enigszins menselijke uiterlijk van de Terminator verborgen zit, ziet er nog dreigender uit. Toch is het duidelijk dat de film in de jaren 80 gemaakt is. Dit komt voornamelijk door het haar van Sarah Connor (Hamilton) dat met recht “big hair” genoemd mag worden en als archetype te beschouwen disco-scène in “Club Noir”.

Hamilton is redelijk goed als de timide Sarah, wiens slecht begonnen dag als serveerster alleen nog maar slechter wordt. Gaandeweg de film laat ze steeds meer pit zien, maar ze zou vrijwel direct geëlimineerd zijn als ze geen hulp had gekregen van de taaie Kyle Reese (Biehn, een favoriet van Cameron). Het is Reese die door het verzet terug is gestuurd om Sarah tegen de Terminator te beschermen en hij slaat met haar op de vlucht om de onstuitbare cyborg voor te blijven.

Eerder die dag zijn er in Los Angeles al twee andere vrouwen met de naam “Sarah Connor” door de Terminator doodgeschoten en zijn er ook twee rechercheurs op zoek naar de derde vrouw met die naam. De agenten worden adequaat vertolkt door respectievelijk Winfield en Henriksen. Ze lijken wel een getrouwd stel, zoals ze op elkaar zijn ingespeeld en het lijkt erop dat ze samen al jaren samenwerken. In een piepklein bijrolletje duikt als punker ook Bill Paxton nog op, die later nog vaker films met Cameron zou maken.

‘The Terminator’ is een aanwinst voor elke dvd-collectie en een schoolvoorbeeld van hoe een vakkundig gemaakte actiefilm gemaakt dient te worden.

Hans Geurts

Waardering: 4.5