The Theatre Bizarre (2011)

Regie: Douglas Buck, Buddy Giovinazzo, David Gregory, Karim Hussain, Jeremy Kasten, Tom Savini, Richard Stanley | 114 minuten | horror | Acteurs: Udo Kier, Virginia Newcomb, Amanda Marquardt, Amelia M. Gotham, Jeremy Gladen, Liberty Larson, Christopher Sachs, Nicole Fabbri, Catriona MacColl, Shane Woodward, Victoria Maurette, Lisa Belle, Amelie Salomon, André Hennicke, Suzan Anbeh, Harvey Friedman, Cynthia Barcomi, Christian Goebel, Debbie Rochon, Tom Savini, James Gill, Jodii Christianson, Halfbreed Billy Gram, Lena Kleine, Mélodie Simard, Jean-Paul Rivière, Bruno Decary, Kaniehtiio Horn, Cynthia Wu-Maheux, Imogen Haworth, Rachelle Glait, Alex Ivanovici, Lindsay Goranson, Guilford Adams, Lynn Lowry, Jessica Remmers, Elissa Dowling, Erin Marie Hogan, Jeff Dylan Graham, Dave Grave, Gregg Shore, Erica Rhodes, Tree Carr, Adam Carr, Jeffrey Phillip Block, Damon Packard, Bobby Hacker, Adam Keese, Andrew Schwartz, Jill Snyder, Whitney Moore, Lorry O’Toole, Julietta Randall

‘The Theatre Bizarre’ of in fraai Nederlands ‘Het Bizarre Theater’ doet wat het belooft: de film toont zes korte verhalen die allemaal behoorlijk bizar en grotesk zijn. Elk deel heeft een korte speelduur en dat is zowel een vloek als een zegen. Sommige vertelsels zijn erg gaaf, terwijl andere episodes een stuk minder interessant zijn.

De kapstok van deze horroromnibus vormt een obscuur theater. Een vrouw op de vlucht besluit haar heil te zoeken in een vervallen pand. De gastheer is een griezelige, menselijke marionet genaamd Peg Poett (Udo Kier) die haar laat kennismaken met zes bizarre verhalen. Ze weet niet dat er een duister kantje aan dat gebouw zit, want de voorstellingen die ze in dit rariteitenkabinet te zien krijgt zijn erg dubieus. Het eerste verhaal ‘The Mother Of Toads’ draait om een gevaarlijk bos. Verhaal twee heet ‘I Love You’ en verhaalt over een gruwelijke liefdesgeschiedenis. Het derde verhaal ‘Wet Dreams’ gaat over seksualiteit en de rol van man en vrouw daarin. Verhaal vier ‘The Accident’ gaat over een ongeluk, terwijl het vijfde verhaal ‘Vision Stains’ over een gestoorde junk gaat. Slotstuk ‘Sweets’ gaat over een lugubere relatie.

Deze filmcollage moet je zonder al te veel voorkennis gaan bekijken. Laat je verrassen. Hoewel niet elk deel even sterk is, gaan ze vanwege de korte speelduur niet irriteren. Qua ‘gore’ valt er niets te klagen en ook de liefhebber van de vleselijke geneugten des levens komt aan zijn trekken. Het is niet pornografisch, maar er is genoeg bloot te zien.

De regisseurs hebben allemaal voor een ‘sleazy’ B-filmsfeertje gekozen. Er wordt met vale kleuren gewerkt en ook de soundtrack versterkt het viezige beeld. De special effects zijn niet verkeerd. Vooral de scènes in het theater zien er creepy uit. Het acteerwerk is redelijk wisselvallig. Vanwege de korte tijdsduur van elk verhaal storen de minder begaafde acteurs niet.

De liefhebber van B-films vol bloed en bloot moet deze productie zeker een kans geven.

‘The Theatre Bizarre’ verschijnt dinsdag 24 februari 2015 op DVD (Ultimate Horror Box).