The Three Investigators and the Secret of Skeleton Island – T3I: The Three Investigators: Mission 1: Skeleton Island (2007)

Regie: Florian Baxmeyer | 91 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Chancellor Miller, Nick Price, Cameron Monaghan, Naima Sebe, Nigel Whitmey, Akin Omotoso, Fiona Ramsey, Langley Kirkwood, James Faulkner, Jannik Schümann, Yoshij Grimm, Daniel Claus, Andreas Fröhlich, Oliver Rohrbeck

In 1964 creëerde Robert Arthur ‘The Three Investigators’, een reeks detectiveverhalen waarin drie tieners de hoofdrol spelen. De avonturen van Jupiter Jones, Pete Crenshaw en Bob Andrews spraken tot de verbeelding van vele jonge lezers. Hoewel de oorspronkelijke reeks tot 1987 liep en uit 43 boeken bestond, schreef Arthur slechts de eerste negen titels. Na zijn dood in 1969 namen verschillende anderen het van hem over. In Nederland zal lang niet iedereen de reeks kennen, maar onder meer in de Verenigde Staten en Duitsland werden de avonturen van The Three Investigators – of ‘Die Drei Fragezeichen’ zoals onze oosterburen ze noemen – door heel wat generaties tieners verslonden. Ook in de eenentwintigste eeuw vinden de verhalen nog altijd gretig aftrek. En zoals dat tegenwoordig met elke populaire boekenreeks gebeurd, werd ook van ‘The Three Investigators’ een film gemaakt. En ondanks de matige ontvangst verscheen twee jaar later een tweede verfilming.

‘The Three Investigators and the Secret of Skeleton Island’ (2007) is de eerste in de serie films. De makers lijken op twee gedachten te hinken: enerzijds richt men zich op de lezers van de boeken, omdat de drie hoofdrolspelers nauwelijks geintroduceerd worden, anderzijds zullen ze de trouwe lezers op de proef stellen door het oorspronkelijke verhaal compleet om te gooien. Wellicht wilde men het verhaal, dat al in 1966 gescheven werd, in een hedendaags jasje gooien, al bewijst de populariteit van de boeken dat Arthurs originele verhaal behoorlijk tijdloos zijn. Jupiter Jones (Chancellor Miller), Pete Crenshaw (Nick Price) en Bob Andrews (Cameron Monaghan) gaan in de zomervakantie met Pete’s vader mee naar Zuid-Afrika, waar hij de rijke Miss Wilbur (Fiona Ramsay) gaat helpen een amusementspark te bouwen op Skeleton Island. Een inheemse geest zit de voortgang van de bouw echter dwars. Volgens de lokale bevolking is het een teken dat hun voorvaderen de komst van het pretpark niet zien zitten. Een mooie klus voor de jongens om tot op de bodem uit te zoeken. Ze krijgen daarbij hulp van het knappe Xhosa-meisje Chris (Naima Sebe).

De Duitse filmmaker Florian Baxmeyer regisseerde, voor hij zich aan ‘The Three Investigators and the Secret of Skeleton Island’ waagde, hoofdzakelijk tv-films en series. Dat is te zien aan dit speelfilmdebuut, dat wat amateuristisch aandoet. Niet dat dat uitsluitend aan de regie ligt, het grootste probleem is namelijk het scenario. Er is goed gekeken naar beproefde recepten voor avonturenfilms als ‘Indiana Jones’ en ‘James Bond’. Nou wordt in de filmwereld wel vaker ‘geleend’ bij anderen en zolang dat degelijk gebeurt, is het goed te praten. De uitvoering van ‘The Three Investigators’ is echter pover. Men had beter dichter bij het origineel kunnen blijven. Van het verhaal dat Robert Arthur ooit schreef is echter weinig overeind gebleven. Zo werd het verhaal verplaatst naar Zuid-Afrika (om er een multi-culti insteek aan te geven?) en werd de vierde detective (in het oorspronkelijke boek een jongen) veranderd in een knap meisje. Om er vervolgens een romantisch subplotje aan toe te voegen, dat geforceerd aandoet in een film over drie twaalfjarige detectives.

Hoewel de jonge hoofdrolspelers weinig te verwijten valt, zijn hun personages vrij kleurloos. Jupiter Jones oogt bijvoorbeeld veel te ernstig en zakelijk. Bob Andrews moet voor de komische noot zorgen maar lijkt een one-trick-pony te zijn. Ook de nevenpersonages zijn behoorlijk eendimensionaal. Nou vraagt een film als deze misschien niet direct om diepgang, maar er had best wat meer werk besteed kunnen worden aan de uitwerking van de karakters. Voordeel is dat de film nooit écht vervelend wordt, omdat het tempo er goed in zit. Voor de jeugdige doelgroep zitten er voldoende scènes in die de aandacht vast kunnen houden. Het is alleen erg jammer dat het allemaal wat ongeïnspireerd overkomt. Het lijkt erop dat de makers gemakkelijk wilden scoren en niet te veel zorg en aandacht hebben besteed aan de uitwerking. Want de verhalen lenen zich ongetwijfeld voor een spannende jeugdfilm. De inspiratie is in deze versie van ‘The Three Investigators and the Secret of Skeleton Island’ in ieder geval ver te zoeken. Jammer maar helaas.