The Tiger and the Snow – La tigre e la neve (2005)

Regie: Roberto Benigni | 114 minuten | komedie | Acteurs: Roberto Benigni, Jean Reno, Nicoletta Braschi, Tom Waits, Emilia Fox, Gianfranco Varetto, Giuseppe Battiston, Lucia Poli, Chiara Pirri, Anna Pirri, Andrea Renzi, Abdelhafid Metalsi, Amid Farid

Na zijn succes met de met drie Oscars bekroonde film ‘La vita è bella’ (1997) lag er een gouden toekomst in het verschiet voor regisseur/acteur Roberto Benigni. Zo’n succes schept aan de andere kant hoge verwachtingen bij zijn volgende films. Slim koos hij ervoor om bij zijn volgende film ‘Astérix et Obélix contre César’ (1999) geen hoofdrol te spelen, hij vertolkte de rol van Lucius Detritus, en de tijd te nemen voor zijn volgende script.  Alleen zijn lang verwachte film, ‘Pinocchio’ (2002), flopte op grootse wijze. Zijn bewerking van het gelijknamige klassieke verhaal leverde in totaal vijf nominaties voor een Razzie op en hijzelf won er één in de categorie van ‘slechtste acteur’. Inmiddels is Benigni weer terug met beide benen op de grond en het lijkt alsof hij heeft geleerd van zijn misstap. Hij keert immers weer terug naar zijn succesformule. Het is duidelijk dat hij bij het schrijven van ‘The Tiger and the Snow’ het script van ‘La vita è bella’ als leidraad genomen heeft, want de twee films vertonen opvallend veel raakvlakken. Ook in deze film speelt het verhaal zich af in oorlogstijd: geen concentratiekampen, maar de invasie door de Amerikaanse soldaten van Irak vormt het decor van deze tragikomedie. Het is een komedie omdat nu ook weer de humor en romantiek, die voor Roberto Benigni zo kenmerkend is, een belangrijke rol speelt.

Gesteund door Jean Reno (Fuad), die keer op keer bewijst dat hij in staat is om uiteenlopende karakters te spelen en zijn echtgenote Nicoletta Braschi (Vittoria), die het meer van haar grote ogen moet hebben dan haar acteerprestaties, weet Roberto Benigni zelf een degelijke rol neer te zetten. Benigni is een bijzonder druk mannetje met zijn snelle praatjes en overdreven mimiek. Zijn enthousiasme en optimisme is in het begin van de film nog storend, maar naarmate de film vordert, raak je als kijker hieraan beetje bij beetje gewend en word je meegezogen in zijn fantasiewereld. Een fantasiewereld, die net als de werkelijkheid somber en donker is, maar tegelijkertijd ook mooi kan zijn.

Dat dit geen tweede ‘La vita è bella’ is, is duidelijk. Het feit dat beide films teveel overeenkomsten hebben, zal ‘The Tiger and the Snow’ geen goed doen. Het publiek zal ongemerkt de films met elkaar gaan vergelijken en tot de conclusie komen dat het eerder een kopie van ‘La vita è bella’ is. De film is zeker niet slecht, maar scoort over de gehele linie niet beter of slechter dan een gemiddelde film. Misschien teleurstellend voor Roberto Benigni, maar de film schiet voor een klassieker tekort.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 13 april 2006