The Time Traveler’s Wife (2009)

Regie: Robert Schwentke | 107 minuten | drama, romantiek, science fiction | Acteurs: Rachel McAdams, Eric Bana, Jane McLean, Ron Livingston, Michelle Nolden, Alex Ferris, Arliss Howard, Katherine Trowell, Bart Bedford, Esther Jun, Matt Birman, Craig Snoyer, Carly Street, Romyen Tangsubutra, Brooklynn Proulx, Brian Bisson, Maggie Castle, Fiona Reid, Philip Craig, Mario Tufino, Shawn Storer, David Talbot, James Lafazanos, Dan Duran, Kenner Ames, Alison MacLeod, Stephen Tobolowsky, Hailey McCann, Donald Carrier, Jan Caruana, Jean Yoon, Tatum McCann, Duane Murray, Paul Francis, Jon Bruno, Kevin Drew, Brendan Canning, Andrew Whiteman, Justin Peroff

Hoe bouw je iets op met iemand die continu – letterlijk – verdwijnt? Het is de vraag waar Clare (Rachel McAdams) mee worstelt in ‘The Time Traveler’s Wife’.  Als klein meisje leert Clare Henry (Eric Bana) kennen. Deze vreemde, in eerste instantie zelfs naakte man, vertelt haar dat hij door de tijd kan reizen en maakt diepe indruk op haar. Vanaf dat moment bezoekt hij haar een keer in de zoveel tijd en ze noteert alles in haar dagboek; Henry is haar droomman. Als ze – inmiddels in de twintig – de locale bibliotheek in loopt ziet ze Henry weer. Alleen, het is de Henry van de huidige tijd die haar totaal niet kent! De Henry die Clare van kinds af aan heeft bezocht was namelijk een al iets oudere Henry.

Omdat ze weet van zijn ‘geheim’ gelooft hij haar verhaal en vrijwel meteen ontstaat er iets moois tussen de twee. Maar zijn tijdreizen blijft natuurlijk… Hij heeft er ook geen controle over en hoe lang hij ‘weg’ is verschilt eveneens per keer. Overal waar hij vervolgens opduikt moet hij snel aan kleren zien te komen, want die reizen niet met hem mee. Komisch, maar Clare heeft behoefte aan stabiliteit en zekerheid in hun relatie. En door zijn ‘kwaal’ is dat moeilijk te realiseren. Door zijn tijdreizen hebben ze weliswaar een band met elkaar gekregen, maar het zorgt er ook voor dat deze op de proef wordt gesteld. Hoe ga je bovendien om met dingen die je al weet vanuit de toekomst?

‘The Time Traveler’s Wife’ lijkt in de trailer nog mierzoet, maar dit valt in de praktijk erg mee. De film is juist vaak erg komisch, met dank aan de onaangekondigde – en dus vaak hoogst ongelukkig getimede – verdwijningen. Zoals bij zijn eigen bruiloft bijvoorbeeld, om vervolgens net op tijd als een oudere versie met grijzer haar op het toneel te verschijnen. Ook de naakte ‘aankomsten’ zijn soms hilarisch, evenals de reactie van direct betrokkenen wanneer ze zijn vertrek voor het eerst aanschouwen; een vallend pak kleren op een paar lege schoenen.

Het leukste aspect van tijdreisfilms blijven de ontmoetingen met jezelf en familie in andere tijden. Ook daar wordt in deze film natuurlijk gebruik van gemaakt. Zoals in het dramatische begin, waarin Henry als klein jongetje betrokken is bij een auto-ongeluk waarbij zijn moeder komt te overlijden. Hij kan nooit iets veranderen aan wat in het verleden heeft plaatsgevonden, dus probeert de oudere Henry vooral zijn jonge ‘ik’ te kalmeren na deze schokkende gebeurtenis. “Ook dat zorgt dan toch voor een ‘verandering’?” zul je denken. Inderdaad. En zo zitten er nog wel een paar dubieuze details in die volgens de uitleg van zijn tijdreizen niet mogelijk zouden kunnen zijn. Een minpuntje waar de kijkers maar niet al teveel op moeten letten. ‘The Time Traveler’s Wife’ is namelijk het aanzien zeker waard. Visueel is het een prachtige film, de sfeer is bijna sprookjesachtig en het verhaal zal menigeen aanspreken, getuige ook het succes van de roman van Audrey Niffenegger waarop deze film gebaseerd is. De acteerprestaties van en de chemie tussen McAdams en Bana zijn dik in orde. Daarbij zijn het natuurlijk ook gewoon bijzonder aantrekkelijke personen om de mensen naar de film te lokken. Sterke bijrollen zijn er voor Stephen Tobolowsky (‘Groundhog Day’ (1993), ‘Wild Hogs’ (2007)) als Henry’s vreemde dokter Kendrick en Brooklynn Proulx (‘The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford’ (2007)) als kleine Clare. Wie weet dat de scenarioschrijver van ‘Ghost’ (1990) – Bruce Joel Rubin – ook verantwoordelijk is voor dit script weet wat hij ongeveer kan verwachten. De ingrediënten van beide films zijn namelijk vergelijkbaar: romantiek in een bovennatuurlijke context, drama en ook veel ruimte voor de lach. Een kaskraker als ‘Ghost’ destijds zal ‘The Time Traveler’s Wife vermoedelijk niet worden, want daarvoor is het verhaal niet vernieuwend genoeg. Maar wie zin heeft in een warme najaarsfilm kan zijn hart ophalen.

Brian Ligtvoet

Bioscooprelease: 12 november 2009