The Tree in a Test Tube (1943)

Regie: Charles McDonald | 5 minuten | korte film, documentaire | Acteurs: Stan Laurel, Oliver Hardy, Pete Smith, Lee Vickers

Heel wat filmsterren en artiesten leenden zich tijdens de Tweede Wereldoorlog voor propagandafilmpjes. Het leverde een aardig zakcentje op in een tijd waarin er minder werk was in de ‘gewone’ filmindustrie. Het illustere komische duo Laurel & Hardy werd gevraagd een bijdrage te leveren aan een promotiefilmpje voor het Amerikaanse ministerie van landbouw, waarin de veelzijdigheid van hout wordt geïllustreerd. Het resultaat is het nog geen zes minuten durende filmpje ‘The Tree in a Test Tube’ uit 1943. Stan en Ollie draven op met een koffer vol alledaagse spullen en een alwetende verteller (Pete Smith) legt uit dat in al deze attributen op de een of andere manier hout (of een restproduct van hout) verwerkt is. Laurel & Hardy zijn niet helemaal op hun plek in dit filmpje. Hun talenten voor slapstick blijven onbenut en de visuele grappen waar ze eveneens om bekendstonden, zijn tot een minimum beperkt. Ze moeten zich schikken in het sarcastisch commentaar van Smith. Gelukkig kunnen ze goed verbloemen dat ze het niet naar hun zin hebben!

Qua amusementsgehalte is het saaie ‘The Tree in a Test Tube’ – dat Laurel & Hardy naar verluidt in hun lunchpauze opnamen – een bittere teleurstelling. Desondanks heeft dit filmpje een grote troef in handen; het is het enige filmpje (althans het enige dat bewaard is gebleven), waarin Stan & Ollie in kleur te zien zijn. Zie eens met eigen ogen hoe rood het haar van Stan was en hoe blauw zijn ogen; en wat een gebruinde toet Ollie eigenlijk had! In 1943 had het tweetal zijn beste tijd al achter de rug; de heren ogen wat belegen. Het onderstreept nog maar eens dat ze louter voor het geld kwamen opdraven op de set. ‘The Tree in a Test Tube’ doet hun carrières zeker geen eer aan. Voor de echte fans is dit obscure filmpje, vanwege zijn bijzondere karakter, wellicht wél de moeite.

‘The Tree in a Test Tube’  verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).