The Triangle – Daisy (2006)

Regie: Wai-keung Lau | 110 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Gianna Jun, Woo-sung Jung, Sung-jae Lee, Sara Bernardo Aires, David Chiang, Ho-jin Jeon, Dion Lam

Beelden van een prachtig groen landschap, doorkruist door een kalm beekje, vormen de openingsscène van de film. Wanneer hierna wel erg vertrouwde gebouwen in beeld komen is het duidelijk, jawel deze film speelt zich af in Nederland, en voor een groot gedeelte hiervan in Amsterdam. De opnames in Amsterdam zorgden voor enige opschudding onder de Aziatische toeristen, zij lieten de mogelijkheid niet onbenut om hun idolen te aanschouwen. Gianna Jun en Woo-sung Jung  zijn supersterren in het Aziatische continent terwijl de meeste Nederlanders nog nooit van hen hebben gehoord. In tegenstelling tot de opnames van ‘Ocean’s Twelve’ ondervond regisseur Andrew Lau niet veel hinder van een massaal toegestroomd publiek. De regisseur verwierf eerder grote faam met de spannende drieluik ‘Infernal Affairs’.  Met ‘The Triangle’ (ook wel bekend als ‘Daisy’) kiest hij voor een andere richting, hoewel de film nog wel thrillerelementen bevat gaat het hier toch meer om een romantisch drama.

Hoewel de locatie dus van eigen bodem is, ademt de film een typische Koreaanse sfeer. ‘The Triangle’ doet waarin de Aziatische film de laatste jaren zo uitzonderlijk goed is gebleken, een prachtig verhaal over liefde met een grote dosis drama. Een typisch Koreaans verschijnsel is de zeer langzame opbouw van het verhaal. Door velen zal dit als te traag ervaren worden, maar dit aspect hoort er gewoon bij en moet je maar voor lief nemen. Uiteindelijk werkt de Koreaanse film vaak naar een zeer emotionele apotheose toe, zo ook in ‘The Triangle’.

Hye-young (Gianna Jun) is een straatkunstenares die mensen portretteert in de Amsterdamse binnenstad. Politieman Jeong-woo (Sung-jae Lee) observeert een gangsterbende en kan dit het beste doen vanuit de positie waar Hye-Young werkt. Om niet op te vallen laat hij zich portretteren, maar al snel gaat hij meer voelen voor de kunstenares. Erg lang is hun geluk niet beschoren, na een schietpartij raakt Hye-young gewond en verliest haar stem en lijkt Jeong-woo in het niets op te lossen. Huurmoordenaar Park-yi (Woo-sung Jung) houdt de drugsbende ook nauwlettend in de gaten en heeft een oogje op Hye-young. Een intrigerende driehoeksverhouding is het gevolg. Het verhaal wordt vanuit drie verschillende oogpunten verteld en is niet chronologisch.

Eerst vindt de introductie van Jeong-woo plaats en zijn ontwikkeling van de relatie met Hye-young tot aan de schietpartij. Hierna volgt de introductie van Park-yi en zijn relatie met de kunstenares. Op deze manier wordt er op een prachtige manier toegewerkt naar de ontmoeting tussen de bewonderaars van en met Hye-young. Mede door de indrukwekkende cinematografie krijgt het verhaal geleidelijk een emotionele lading, zonder sentimenteel te worden. Bijna elke scene is een genot voor het oog, zo zijn de beelden van het CS in Haarlem alleen al oogstrelend mooi. Hoewel de soms dik aangezette violen en slow motion beelden misschien wat te veel van het goede zijn verandert het lieflijke verhaal steeds meer in een thrillerachtige romance met een duister randje.

Gianna Jun verwierf in Azië furore met haar rol in de ijzersterke komedie ‘My Sassy Girl’. Naast het feit dat ze in ‘The Triangle’ haar rol op een uitstekende manier interpreteert, speelt ze weergaloos in de scènes waarin ze niet meer kan praten. De emotie spat van haar gezicht, ze brengt een uitbarsting van woede zo mooi in beeld dat geen schreeuw dit had kunnen overtreffen. Acteurs Lee Sung-jae en Jung Woo-sung zetten een prima prestatie neer maar Jung Woo-sung krijgt, in tegenstelling tot zijn rol in het emotionele ‘A Moment to Remember’, het niet altijd voor elkaar om echt te overtuigen. Voor een huurmoordenaar komt hij te lief over, en het ontbreekt nogal eens aan verscheidenheid in expressie.

‘The Triangle’ is een film die maar voor een kleine doelgroep aantrekkelijk zal zijn. Het verhaal is simpelweg niet divers en vlot genoeg om het echt tot een spannende thriller te maken. Wel gaat het hier om een prachtig romantisch drama dat de weg naar je hart weet te vinden als je de film een kans geeft. En hoe vaak hebben we nu te maken met een Koreaanse productie die zich afspeelt in hartje Amsterdam?

Meinte van Egmond