The Vow (2012)

Regie: Michael Sucsy | 104 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Rachel McAdams, Channing Tatum, Jessica Lange, Sam Neill, Jessica McNamee, Wendy Crewson, Tatiana Maslany, Lucas Bryant, Scott Speedman, Joey Klein, Joe Cobden, Jeananne Goossen, Dillon Casey, Shannon Barnett, Lindsay Ames, Kristina Pesic, Brittney Irvin, Sarah Carter, Angela Vint

Liefhebbers van de mierzoete romantische films ‘Never Been Kissed’ (1999), ‘He’s Just Not That Into You’ (2009) en ‘Valentine’s Day’ (2010) opgelet: het duo scenarioschrijvers achter die films – Abby Kohn en Marc Silverstein – heeft weer een nieuw romantisch drama uit. ‘The Vow’ (2012) past perfect in bovenstaand rijtje en biedt precies wat de doelgroep zoekt: voorspelbaar melodrama in een suikerzoet jasje. Aan de basis ligt het waargebeurde relaas van Krickitt Carpenter, een vrouw die na een ernstig ongeluk een gedeelte van haar geheugen kwijtraakt en haar echtgenoot Kim niet meer herkende. Naar eigen zeggen was het hun geloof in God en in hun huwelijksgeloften dat hen weer bij elkaar bracht. Al een teiltje nodig? In ‘The Vow’ is vooral de onverwoestbare liefde die de mannelijke hoofdpersoon voelt voor zijn vrouw de drijvende kracht.

In de openingsscène zien we het verliefde koppel Paige (Rachel McAdams – wie anders zou je bijna zeggen) en Leo (Channing Tatum) in een besneeuwd Chicago. Ze hebben geen enkel vermoeden dat hun leven op het punt staat drastisch te veranderen. Hun auto wordt plotseling van achteren geraakt door een zware truck en Paige vliegt door de voorruit. Als ze wakker wordt, herkent ze haar man niet meer. Van de laatste vijf jaar van haar leven heeft ze geen enkele herinnering, tot groot verdriet van Leo. De ouders van Paige (Jessica Lange en Sam Neill), rijkeluistypes die al jaren geen contact meer hebben gehad met hun dochter sinds ze met haar rechtenstudie stopte om naar de kunstacademie in de stad te gaan, zien hun kans schoon om hun dochter weer naar huis te halen. Leo stelt alles in het werk om Paige weer opnieuw verliefd op hem te laten worden, maar haar vroegere verloofde Jeremy (Scott Speedman), die ze zich wél kan herinneren, lijkt roet in het eten te gaan gooien.

Leo is zo’n personage dat eigenlijk te mooi is om waar te zijn – en niet alleen vanwege zijn gespierde lijf dat hij maar al te graag in de strijd gooit. Hij houdt zoveel van zijn vrouw dat hij zich in allerlei bochten wringt om haar terug te winnen. Dat het niet zo goed gaat met zijn onafhankelijke opnamestudiootje lijkt hem niets te deren; hij wil alleen maar bij Paige zijn. Daar moet hij wel het nodige geduld voor opbrengen, maar dat heeft hij er voor over. Channing Tatum is niet de meest veelzijdige acteur, maar weet zowaar een geloofwaardige figuur te maken van deze Leo. Althans, hij weet de tomeloze liefde die zijn personage voelt voor zijn vrouw overtuigend over te brengen. Tatum weet zich bovendien verzekerd van de sympathie van de kijker. Rachel McAdams is geknipt voor dit soort rollen. Waar Meg Ryan twintig jaar geleden de koningin van de romantische Hollywood-films was, is zij dat nu. Het is maar goed dat debuterend regisseur Michael Sucsy twee hoofdrolspelers heeft weten te vinden die zijn suikerzoete verhaal nog enigszins draaglijk kunnen maken. Want is de belangrijkste voorwaarde van een romantische film niet dat je hoopt dat de twee centrale personages (weer) bij elkaar komen?

‘The Vow’ gaat net als de meeste films in dit genre gebukt onder een overdosis clichés. Bovendien wordt er stevig op de emoties van de kijkers gespeeld en wordt de muziek nogal manipulatief ingezet. Dat Sucsy zijn publiek stuurt kun je hem nauwelijks kwalijk nemen; het hoort bij dit genre, het publiek dat op deze films afkomt vindt het over het algemeen juist prettig om bespeeld te worden. Mooi voorbeeld van hoe je in de maling wordt genomen: hoeveel procent van de kijkers zal doorhebben dat het merendeel van de film niet eens in Chicago is opgenomen, maar in Toronto? Gaan je nekharen rechtovereind staan van films als ‘Never Been Kissed’? Laat ‘The Vow’ dan links liggen. Dit aalgladde romantische drama mikt op een heel specifieke doelgroep – bakvissen in de leeftijd van 15 tot 45 jaar – en zij krijgen precies wat ze zoeken: de afgetrainde billen van Channing Tatum, een flinterdun liefdesverhaal dat het glazuur van je tanden doet springen en een voorspelbaar happy end. Zij kunnen hier dan ook lekker voor gaan zitten!

Bioscooprelease: 3 mei 2012
DVD- en blu-ray-release: 10 oktober 2012