The War Bride (2001)

Regie: Lyndon Chubbuck | 107 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Anna Friel, Brenda Fricker, Aden Young, Julie Cox, Loren Dean, Molly Parker, Schyler McLaren, Gabrielle McLaren, Caroline Cave, Keeley Gainey, Claudie Blakley, Benjamin Boyd, Dorothy A. Haug, Petina Hapgood

Op 7 september 1940 begonnen de nazi’s een aanhoudende serie bombardementen op Londen, die de London Blitz werden genoemd. Het grootste deel van de bevolking weigerde te vluchten en gedurende vele weken verscholen 177.000 mensen zich in de ondergrondse stations van de London Underground. Een derde van de stad werd vernietigd, 30.000 mensen kwamen om. Canadese en Amerikaanse soldaten kwamen naar Londen om de Britten te helpen in hun strijd tegen de nazi’s. In hun schaarse vrije uren vermaakten ze zich met het plaatselijke vrouwelijk schoon. Van het een kwam het ander: tijdens de Tweede Wereldoorlog, terwijl de mannen aan het front vochten, verkasten bijna 50.000 jonge vrouwen van Groot-Brittannië naar Canada. Ze waren vaak nog maar net getrouwd met hun Canadese soldaat toen ze hun huis en haard achterlieten om in een nieuw land het avontuur op te zoeken. Vanaf dat moment begon een leven in onzekerheid, want zien ze hun man ooit nog levend terug? ‘The War Bride’ (2001) gaat over dat soort vrouwen. Scenarioschrijfster Angela Workman baseerde zich op de ervaringen van haar moeder, die het zelf meemaakte.

Lily (Anna Friel) is een jonge Londense die haar geld verdient in een naaiatelier, Charlie (Aden Young) is een Canadese soldaat die op het punt staat naar het front gestuurd te worden. De vonk slaat over tijdens een feestje in een bar, middenin de London Blitz. De twee worden hopeloos verliefd en besluiten al na een paar dagen te trouwen. Haast is immers geboden, want Charlie kan elk moment naar het front gestuurd worden. In de daarop volgende periode zien ze elkaar slechts één keer, tijdens zijn verlof. Die ene keer is wel voldoende voor Lily om zwanger te raken. Niet veel later krijgen zij en haar vriendin Sophie (Julie Cox), die getrouwd is met Charlies dienstmaat Louie (Ben Weinberger), een uitnodiging om naar Canada te komen. Hoopvol vertrekt Lily met haar dochtertje Lindy westwaarts, op zoek naar een nieuw avontuur. Eenmaal in Canada komt ze bedrogen uit. Charlies familie is straatarm en woont op een vervallen en afgelegen boerderij waar niets te beleven is. Het ontvangst is verre van hartelijk te noemen, sterker nog, haar verbitterde schoonmoeder (Brenda Fricker) en in zelfmedelijden zwelgende schoonzus Sylvia (Molly Parker) moeten niets van Lily en haar stadse gewoontes hebben. In het conservatieve dorp wordt de losbandige Britse met de nek aangekeken. Lily doet haar best er iets van te maken, maar ze lijkt in de ogen van haar nieuwe familieleden niets goed te kunnen doen. Ze begint er sterk aan te twijfelen of ze wel de juiste beslissing heeft genomen. De enige die haar vriendelijk bejegent is Joe (Loren Dean), de plaatselijke klusjesman en beste vriend van Charlie. De jaloerse Sylvia ziet met lede ogen toe hoe de twee dichter tot elkaar groeien.

Het verhaal van ‘The War Bride’ laat zich lezen als een (goedkope) historische roman. De intriges lijken bijna uit de bocht te vliegen, maar gelukkig trekt regisseur Lyndon Chubbuck tijdig aan de rem. De film blijft mede overeind door overtuigende acteerprestaties van de gehele cast. Anna Friel speelt vol overtuiging de rol van de levenslustige doorzetter Lily, die haar uiterste best doet om in de smaak te vallen bij haar schoonfamilie. De warmbloedige en extraverte jonge vrouw brengt leven in de brouwerij van het puriteinse Canadese platteland. Het contrast met haar schoonmoeder en -zus is enorm, al lukt het Lily beetje bij beetje om hen te ontdooien. Beide blijken met hun eigen frustraties en pijnen te moeten afrekenen. Veterane Brenda Fricker, die ooit een Oscar won voor haar rol in ‘My Left Foot’ (1989), en Molly Parker zetten prima prestaties neer, maar het is toch echt Friel die de show steelt. Opmerkelijk is dat Lily ongestoord haar gang kan gaan, ze lijkt zich nauwelijks te hoeven bekommeren om haar dochtertje. Hier en daar duikt het kind even op, maar verder hebben we geen idee waar ze gebleven is. Toch een flinke continuïteitsfout. ‘The War Bride’ oogt als een ‘ware-woensdagavondfilm’, ook al is er duidelijk aandacht besteed aan de aankleding van de sets en de cast. Dat geldt eigenlijk ook voor het verhaal, dat een soapy karakter heeft. Dat neemt echter niet weg dat Lyndon Chubbuck een meeslepende film heeft gemaakt, die zeker de romantici onder ons zal aanspreken. Anna Friel is in topvorm en ook de andere acteurs leveren goede prestaties. ‘The War Bride’ is dan misschien geen hoogvlieger, maar heeft toch genoeg in huis om de volle 103 speelminuten te boeien. Mede daarom ronden we de beoordeling naar boven af.