The Way (2010)

Regie: Emilio Estevez | 123 minuten | avontuur, komedie, drama | Acteurs: Martin Sheen, Emilio Estevez, Deborah Kara Unger, Yorick van Wageningen, James Nesbitt, Romy Baskerville, Renée Estevez, David Alexanian, William Holden, Spencer Garrett, Joe Torrenueva, Tchéky Karyo, Stéphane Dausse, Ángela Molina, Simón Andreu, Patxi Pérez

Een van de bekendste christelijke bedevaartsoorden ter wereld is Santiago de Compostella in Spanje. Volgens de overlevering de rustplaats van Jakobus (de Meerdere), een van de twaalf apostelen van Jezus. De weg ernaartoe – de Camino de Santiago – wordt jaarlijks door duizenden pelgrims bewandeld. Schrijver/regisseur/acteur Emilio Estevez wilde al langere tijd een film maken over de Camino, nadat zijn vader Martin Sheen en zoon Taylor Estevez de route al eens hadden afgelegd. Daarom is het niet meer dan passend dat beide betrokken waren bij de totstandkoming van de film. Een project dat zichtbaar met liefde is gemaakt.

Martin Sheen speelt Tom, een oogarts die al tientallen jaren zo opgaat in zijn werk, dat hij nauwelijks de tijd neemt om de wereld te ontdekken. Zijn zoon Daniel (Emilio Estevez) is het tegenovergestelde. Zijn opleiding kan hem gestolen worden – hij wil erop uit. Als hij de Camino de Santiago wil ondernemen, verongelukt hij na één dag bij een storm. Tom vertrekt direct naar Frankrijk om de stoffelijke resten van zijn zoon op te halen. Geconfronteerd met zijn dode kind, besluit hij in een opwelling diens tocht af te maken. Hij sjort Daniels rugzak om, neemt zijn as mee in een metalen doos en gaat volstrekt onvoorbereid op pad.

Hoewel hij eigenlijk helemaal geen gezelschap wil, komt Tom er al snel achter dat je op de Camino vanzelf samen optrekt. De eerste mede-reiziger is Joost (Yorick van Wageningen in optima forma), een gezette Rotterdammer die vooral de tocht maakt om af te vallen. Een flapuit met een klein hartje. Later komen daar Sarah (Deborah Kara Unger) en Jack (James Nesbitt) bij. De eerste een kettingrokende Canadese die aanvankelijk Tom (die Amerikaan is) stevig wantrouwt. De tweede een Ierse schrijver voor reisgidsen met een writer’s block. In de groepsdynamiek die ontstaat leren de vier hun eigen zwakheden te accepteren en zich open te stellen voor de anderen.

Dat klinkt wellicht heel cliché, maar Estevez weet de karakters met zoveel liefde en humor neer te zetten, dat het volstrekt eerlijk aanvoelt. Met name Yorick van Wageningen maakt indruk met zijn subtiele spel. Maar ook Martin Sheen laat zich van zijn beste kant zien als de stugge, onbenaderbare Tom die zich langzaam maar zeker openstelt voor de wereld en zijn naasten tijdens de reis. Het is een geloofwaardige club mensen, die volstrekt natuurlijk met elkaar omgaan. Stuk voor stuk krijgen ze de ruimte om hun verhaal te doen en op dat van de anderen te reageren. Uiteindelijk wordt iedereen (ook vooral de kijker) er wijzer van, zonder dat de moraal er al te dik bovenop ligt.

De sfeerbeelden van het prachtige Franse en Spaanse landschap, ondersteund door een ijzersterke soundtrack, maken de film een genot om naar te kijken. Met twee uur is hij wat aan de lange kant en uiteindelijk komen ook niet alle bijzonderheden tijdens de reis even goed uit de verf (vooral een voorval met een zigeunerjongetje dat de tas van Tom steelt doet erg geforceerd aan), maar de film heeft een bijzonder prettige cadans. Hij biedt – in tegenstelling tot de pelgrimage zelf – geen levensveranderende ervaring, maar wel hoop en inspiratie. En zeker dat laatste is heel wat waard!

Wouter de Boer

DVD-release: 15 november 2012