The Way Back (2010)

Regie: Peter Weir | 133 minuten | drama | Acteurs: Ed Harris, Colin Farrell, Saoirse Ronan, Mark Strong, Jim Sturgess, Dejan Angelov, Yordan Bikov, Dragos Bucur, Sattar Dikambayev, Sally Edwards, Valentin Ganev, Igor Gnezdilov, Mariy Grigorov, Meglena Karalambova, Irinei Konstantinov, Ruslan Kupenov, An-Zung Le, Nikolay Mutafchiev, Alexandru Potocean, Stanislav Pishtalov, Stefan Shterev, Gustaf Skarsgård, Anton Trendafilov, Termirkhan Tursingaliev, Sebastian Urzendowsky, Hal Yamanouchi

Als gevangene in een Siberisch Sovjet werkkamp in 1940 heb je niet veel keus. Je gaat dood van de honger, van de kou of van een combinatie van beiden. Er is niet genoeg voedsel of kleding in het kamp om de Siberische winter te kunnen overleven. Voor de jonge Poolse Janusz (Jim Sturgess) zit er dus niet veel anders op: hij besluit te ontsnappen. De omstandigheden in het kamp zijn zo erbarmelijk dat het erbuiten niet veel slechter kan zijn. Uiteindelijk ontsnappen ze met zeven man uit het kamp de ijzige bossen van Siberië in. De zeven mannen zijn voor een groot deel de vrienden waarmee Janusz het kamp is binnengekomen, aangevuld met de Amerikaanse Mr. Smith (Ed Harris) en de ruige Russische boef Valka (Colin Farrell). De laatstgenoemde hadden ze niet zelf uitgekozen, maar zo gaat dat met ruige Russen, die eisen gewoon dat ze mee mogen.

De heren ontsnappen tijdens een sneeuwstorm zodat hun sporen direct worden uitwist. Het doel is simpel, ze moeten zo ver mogelijk weg zien te komen en dat kan maar op één manier: te voet. De reis voert de groep eerst door het steenkoude Siberië en vervolgens door de hete Gobi woestijn, verder naar Mongolië en China. Het is een gevecht tegen extreme elementen, eerst ijzingwekkende koude en daarna de allesvernietigende zon. Het is een reis die niet iedereen er levend af zal brengen, maar uiteindelijk komen ze aan in India. Ze hebben meer dan 6400 kilometer te voet afgelegd. ‘The Way Back’ is gebaseerd op het boek The Long Walk van Slavomir Rawicz over deze bizarre voetreis.

De regie is in handen van Peter Weir, eerder verantwoordelijk voor ‘Witness’ en ‘The Truman Show’. Hij vertelt het verhaal met nadruk op de strijd tussen mens en natuur, maar vooral waar een mens toe in staat is in een gevecht voor vrijheid. Geen van de mannen is bang om te sterven tijdens de reis, immers, ze sterven als vrij man. Het politieke aspect speelt de gehele film een bijrol tot het slot van de film. De regisseur gebruikt historisch beeldmaterieel om de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog te ondersteunen. De mannen zijn misschien in India, maar het ze zijn nog lang niet thuis. Voordat ze thuis kunnen komen, wacht nog een lange reis. Niet een reis die ze te voet afleggen, maar als kijker begrijp je maar al te goed hoe zwaar de reis naar echte vrijheid moet zijn geweest.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 13 januari 2011