The Way We Were (1973)

Regie: Sydney Pollack | 118 minuten | drama, romantiek, musical | Acteurs: Barbra Streisand, Robert Redford, Bradford Dillman, Lois Chilis, Patrick O’Neal, Viveca Lindfors, Allyn Ann McLerie, Murray Hamilton, Herb Edelman, Diana Ewing, Sally Kirkland, Marcia Mae Jones, Don Keefer, George Gaynes, Eric Boles, Barbara Peterson, Roy Jenson, Brendan Kelly, James Woods, Constance Forslund, Robert Gerringer, Susan Blakely, Edward Power, Susanne Zenor, Dan Seymour

We worden opgevoed met sprookjes met het ‘en-ze-leefden-nog-lang-en-gelukkig-einde’. Daardoor zou je haast denken dat elke romantisch veroverde liefde goed eindigt. Je raadt het al: in ‘The Way We Were’ is het anders. De verliefdheid tussen Kate en Hubbell op de universiteit is vertederend, de versbakken relatie is jaloersmakend, de eerste jaren fantastisch en het einde hartverscheurend. En het meest afschuwelijke aan het film – het is allemaal zo realistisch.

De relatie van Hubbell en Kate maakt alle fases mee. Het start met de verliefdheid die de linkse, fanatieke studente Kate voelt voor de rechtse, atletische Hubbell. Het blijft bij een onuitgesproken verliefdheid. Hij past immers niet bij haar, zij heeft idealen en standpunten wat betreft de politiek en de naderende Tweede Wereldoorlog. Hij wil gewoon afstuderen, wat sporten en met vrienden afspreken. Maar zijn stille blikken als zijn vrienden haar belachelijk maken, verraden dat ook hij diepere gevoelens heeft.

Jaren later komen ze elkaar weer tegen. Inmiddels zijn ook de Verenigde Staten verwikkeld in de Great War. Hubbell zit in het leger en zij werkt als vrijwilligster in New York, waar volop schaarste heerst. Op een dansfeest komen ze elkaar weer tegen. En ook al is Hubbell dronken als hij met Kate mee naar huis gaat, ze beleven –als hij weer nuchter is – een fantastische romance.

Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Kate blijft een persoon met uitgesproken meningen en ze wil dat Hubbell ook het uiterste doet om alles uit het leven en uit zichzelf te halen. Van hem hoeft het niet zo hoogdravend en hij is blij met zijn carrièrekansen in Hollywood. Uiteindelijk groeien ze uit elkaar.

Waar ligt de kracht van ‘The Way We Were’? Robert Redford kan als geen ander van een karakter als Hubbell een geloofwaardige persoonlijkheid maken. Gespeeld door een ander zou het al snel zwakke vent zijn. Barbra Sreisand is een betere zangeres dan actrice, maar de rol van fanatieke Kate past haar goed.

Het Amerikaanse ideaal – je kan je dromen waarmaken – is een belangrijke in ‘The Way We Were’. Zij weet tijdens haar studie haar hoofd boven water te houden door diverse baantjes te hebben. Hij weet na de oorlog zijn verhalen te verkopen aan tijdschriften en gaat schrijven voor een grote filmstudio. Echter, hard werken redt hun relatie niet. Frustrerend en pijnlijk, zeker als ze elkaar jaren na dato weer op straat tegenkomen. Leg de Kleenex maar vast klaar.

Eline Lubberts

Bioscooprelease: 30 mei 1974
Blu-ray-release: 26 juni 2013