The Wicker Man (1973)

Recensie The Wicker Man (1973) CinemagazineRegie: Robin Hardy | 99 minuten | misdaad, musical, horror, thriller | Acteurs: Edward Woodward, Christopher Lee, Diane Cilento, Britt Ekland, Russell Waters, Irene Sunters

Een legendarische cultklassieker die een ongebruikelijke mystieke sfeer uitademt. ‘The Wicker Man’ is beklemmend en mysterieus, maar ook gedurfd, experimenteel en origineel en laat je verbijsterd achter na een bloedstollende finale. Deze film heeft alles wat je in een goeie thriller of horror kan wensen en biedt nog veel meer, wat het stempel klassieker voor deze film dan ook meer dan rechtvaardigt.

De film volgt politiesergeant Neil Howie die de verdwijning van een jong meisje wil oplossen terwijl hij daarover net zo weinig weet als de kijker, wat het van begin af aan extra spannend maakt. Amper op het eiland aangekomen betreedt hij een bar waar een onheilspellende sfeer hangt. Dit gegeven van een vreemdeling die ergens arriveert waar hij onwelkom is hebben we al talloze malen in films voorbij zien komen, maar de bewoners van Summerisle zijn echter op een zeldzame manier dreigend zonder direct gevaarlijk te worden. Op het eiland spelen zich vele absurde taferelen af, die de revue passeren in de vorm van een aantal vervreemdende scènes die grotendeels ook niet meer worden uitgelegd (in één van deze scènes zien we 70-er jaren sekssymbool Britt Ekland een wel heel vreemd aanbiddingsritueel doen). Het feit dat al deze eigenaardige scènes nergens uitgelegd worden kan misschien als gemakzucht van de makers gezien worden, in de context van het verhaal voegt het echter alleen maar toe aan de mysterieuze ongrijpbare sfeer van de film.

Uiteindelijk komt sergeant Howie op het spoor van Lord Summerisle (Christopher Lee), de soort van hogepriester van de sektarische eilandbevolking en deze man lijkt absoluut wat te verbergen te hebben. Bovendien zit er weer een heidens feest aan te komen op het eiland en vermoedt Howie dat hierbij wel weer eens akelige dingen zouden kunnen gebeuren. Howie hoopt uit te kunnen vissen wat er aan de hand is voor er meer doden vallen. Meer vertellen zou alleen maar het kijkplezier verpesten: ‘The Wicker Man’ is namelijk weer typisch zo’n film waarover je het amper kunt hebben in het bijzijn van mensen die ‘em nog niet gezien hebben, omdat je voor je het weet de ver(r)assende ontknoping verklapt. Enig advies wat dan over deze film te geven valt is dan ook gewoon Zien, zien, zien! ‘Vreemd aan ‘The Wicker Man’ is ook dat we na deze film van zowel regisseur Robin Hardy, scenarist Anthony Shaffer als hoofdrolspeler Edward Woodward vrijwel niks meer heben vernomen. Je zou bijna gaan denken dat er inderdaad wat heidense vloeken over deze mannen zijn uitgesproken voor het onthullen van het gruwelijke geheim van ‘The Wicker Man’…

Jules Diepstraten

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 19 oktober 2023 (4K restauratie)