The Wicker Man (2006)

Regie: Neil LaBute | 106 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, Ellen Burstyn, Molly Parker, Leelee Sobieski, Kate Beahan, Paul Backer, Christa Campbell, Frances Conroy, Diane Delano, Erika-Shaye Gair, Sophie Hough, George Murphy, Robert Musnicki, Tania Saulnier, Michael Wiseman

De Amerikaanse productie ‘The Wicker Man’ is een remake van de gelijknamige Britse cultklassieker uit 1973. Die laatste film vormde zowat een genre op zichzelf, een bizarre combinatie van occulte thriller, musical, horrorfilm en erotisch folkloredrama. Hoewel volstrekt onalledaags, werkte deze combinatie wonderwel. De vervreemdende sfeer, de rituelen, de heidense erotiek en het huiveringwekkende einde zorgden voor een onvergetelijke kijkervaring. Helaas ontbreekt het de nieuwe Wicker Man aan alles wat het origineel zo genietbaar maakte: de bizarre rituelen, de liederen, de erotiek en vooral de dreigende ondertoon, des te dreigender waar de eilandbewoners altijd iets onschuldigs en kinderlijks blijven houden.

In de nieuwe versie is het veel makkelijker om die bewoners van Summersisle te duiden. Daarbij botst een aantal nieuwe elementen (auto-ongeluk, aanval van bijen, herlevende romance) sterk met de toon van het origineel. Dat alles maakt deze remake nogal pijnlijk voor degenen die de oude versie in hun hart hebben gesloten.

Voor hen die niet bekend zijn met het origineel, is deze nieuwe versie een standaard Hollywoodthriller geworden. Er zijn wat schrikmomenten, het verhaal is netjes afgerond, er wordt redelijk geacteerd en op het eind wacht zelfs een heuse verrassing. Maar voordat we dat einde hebben bereikt, krijgen we veel te veel clichés te slikken. Zowel verhaallijn als schrikmomenten zijn grotendeels voorspelbaar, waarbij het verhaal bij nadere bestudering ook nog eens de nodige onzin bevat. Bovendien is het lastig je te identificeren met een labiele politieagent die gewapend met zelfhulpboek en tranquillizers zijn vrouwelijke tegenstanders regelmatig tegen de grond slaat. Ook zorgen de confrontaties tussen de moderne man en de achtergebleven eilandbewoners soms voor ongewild komische effecten, vooral wanneer de agent met zijn pistool begint te zwaaien.

Al met al is het geen slim idee geweest deze klassieker in een modern jasje te gieten. Een film die uniciteit en originaliteit als voornaamste kwaliteiten heeft, kan per definitie niet overtroffen of zelfs geëvenaard worden door een remake. Het enige wat deze nieuwe versie van ‘The Wicker Man’ bewijst, is het vermogen van Hollywood om alles wat origineel en uniek is te transformeren tot een smakeloze eenheidsworst. Hoog tijd om eens wat Hollywoodbonzen naar Summersisle te sturen.

Bioscooprelease: 31 augustus 2006