The Women (2008)

Regie: Diane English | 114 minuten | drama, komedie | Acteurs: Meg Ryan, Annette Bening, Eva Mendes, Debra Messing, Jada Pinkett Smith, Bette Midler, Candice Bergen, Carrie Fisher, Cloris Leachman, Debi Mazar, India Ennenga, Natasha Alam, Ana Gasteyer, Joanna Gleason, Tilly Scott Pedersen

Er zijn steeds meer mensen op de wereld die hun buik vol hebben van de Hollwoodformules. De Amerikaanse Way of Life, die Hollywood vaak zo enthousiast uitdraagt, komt dan ook meer en meer negatief in de spotlichten te staan. Volgens Hollywood is de definitie van succes voor een Amerikaan: doen waar je goed in bent en daar heel rijk mee worden. Doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt is prima, maar waarom altijd dat groot, groter en grootste succes en waarom altijd zo rijk willen zijn? In de kapitalistische gedachte gaat het altijd om ‘je eigen hachje’ en de rest, ach, die zoekt het zelf maar uit. Succes is dus: je eigen ding doen en er heel veel geld mee verdienen en voor velen vooral dat laatste. Tot een jaar of 40 geleden gold dat overigens nog alleen voor mannen, tegenwoordig ook voor (Amerikaanse) vrouwen.

En dan is er nu weer een film uit waarin een vrouw ontdekt dat haar man vreemd gaat, omdat zij niet ambitieus genoeg is. Zij en haar man blijken al behoorlijk rijk te zijn (belangrijke voorwaarde voor dergelijke verhalen, die anders volgens Hollywood niet interessant zijn voor een groot publiek). Een man die overigens alleen maar genoemd wordt, zoals alle mannen in de film; fysiek komt er geen enkele man voor in ‘The Women’. Een aardig gegeven dat tot op zekere hoogte ook in een dramafilm stand had kunnen houden, maar hier wel zo consequent wordt doorgevoerd dat het neigt naar een komische gimmick. Toch is het aardig.

En wie zijn dan die vrouwen? Eentje heeft een topfunctie en is succesvol, alleen niet meer in staat een gezonde relatie met een man aan te gaan, een lesbienne legt uit dat leven met een vrouw zo goed is, omdat je geen stinksokken in de badkamer vindt en het licht uit mag tijdens het vrijen (zelf zit ze altijd heel stoer en onderuitgezakt, kennelijk heel mannelijk), de huismoeder in het verhaal kan niet stoppen met baren en wanneer je je niet supersexy (lees: hoerig) kleedt, ben je niet aantrekkelijk voor een man. Daarbij hangt de film de stelling aan, dat succes betekent: alleen aan jezelf denken. Hallo! Is dit de treurige realiteit van het hedendaagse Amerika, of is dit het wat Hollywood ons wil doen geloven? Beide erg.

Technisch is de film overigens niet slecht. Regisseur Diane English, die 37 afleveringen van de populaire tv-serie “Murphy Brown” schreef, heeft gevoel voor comedy en laat hier in haar speelfilmdebuut zien dat ze best kan regisseren. De actrices komen goed uit de verf, met Annette Bening als voortrekker, gevolgd door Debra Messing, die de show steelt in de kraambedscène. Ook Candice Bergen, als Meg Ryans moeder, is stevig, terwijl Ryan zelf wat vlak is. Hoe dan ook, we hebben het allemaal al wel eens gezien. Sterker nog, ‘The Women’ is losjes een remake van de gelijknamige klassieker uit 1939 en tóen was die film choquerend en hip. Een man die zo maar vreemdgaat!

‘The Women’ probeert moderne vrouwen te portretteren, maar vooral het ontbreken van de mannen maakt de film hopeloos ouderwets. Kennelijk redden deze vrouwen het alleen maar als er überhaupt geen mannen meer zijn. De film is dan ook voor vrouwen bedoeld. Maar dan kennelijk alleen voor Amerikaanse vrouwen, want bij de meeste Europese vrouwen zal de broek (of de rok, wat is nu moderner?) door dit verhaal toch snel afzakken. En nogmaals, het is niet slecht geregisseerd, al helemaal niet voor een debuutfilm, maar véél te Amerikaans en véél te oubollig, of is dat tegenwoordig een synoniem? Nee, kijk voor een echte vrouwenfilm eens iets van Julio Medem of Pedro Almodóvar, waarin vrouwen en mannenclichés er domweg niet meer toe doen. Een werkelijk ‘vrije’ vrouw heeft het helemaal niet nodig de mannen uit haar film te weren, die is gewoon zichzelf, óók met mannen.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 27 november 2008