The Zero Theorem (2013)

Regie: Terry Gilliam | 117 minuten | drama, fantasie, science fiction | Acteurs: Christoph Waltz, Gwendoline Christie, Rupert Friend, Ray Cooper, Lily Cole, David Thewlis, Sanjeev Bhaskar, Peter Stormare, Ben Whishaw, Mélanie Thierry, Matt Damon, Lucas Hedges, Margarita Doyle, Tilda Swinton, Emil Hostina, Pavlic Nemes, Dana Rogoz

Terry Gilliam is een held. De 74-jarige Amerikaan brak door met Monty Python, maar bewijst al decennialang dat hij de Britse grappenmakers niet nodig heeft. Hij kan het ook op eigen kracht. Meer dan dat! De Amerikaan heeft een reeks cultklassiekers uitgebracht waar je bang van wordt. Zo blikte hij onder meer ‘Fear and Loathing in Las Vegas’, ‘Brazil’, ‘The Fisher King’ en ‘Twelve Monkeys’ in. Gilliam durft nieuwe dingen te doen en heeft een geheel eigen oeuvre opgebouwd dat volstrekt uniek is. Ook knap is dat hij ondanks alle tegenslag – filmstudio’s boycotten hem wegens zijn koppigheid en artistieke visie – stug doorgaat met het maken van films. Het wordt hem vaak niet gemakkelijk gemaakt en de cineast moet elke keer weer knokken om een budget los te weken. ‘The Zero Theorem’ is daarop geen uitzondering, want weinig bioscopen durfden het aan om deze rolprent te programmeren…

Het futuristische ‘The Zero Theorem’ gaat over een eenzame computerhacker (Christoph Waltz). Het doel van deze man is om de reden van het menselijke bestaan te ontdekken. Hij wordt in zijn werkzaamheden echter voortdurend gestoord door het Management.

Gilliam schetst een raak beeld van de moderne maatschappij waarin de overheid elke burger controleert en waar alles om consumptiegedrag draait en niet om menselijkheid. Deze maatschappijkritiek wordt overgoten met een fraai fantasy sausje en een scheut bizarre humor. De grappen en knipogen zijn niet allemaal even geslaagd en soms wordt het iets te melig. Toch is deze film opnieuw erg genietbaar.

De decors en kostuums zien er weer geweldig uit. Gilliam heeft oog voor detail. Daarnaast heeft hij weer veel krediet opgebouwd bij het acteursgilde, want grote namen als Matt Damon en Christoph Waltz draven op. Acteurs werken graag samen met Gilliam. En terecht, want ook deze film is onmiskenbaar Gilliam. Bij vlagen doet ‘The Zero Theorem’ aan het maatschappijkritische ‘Brazil’ denken.

‘The Zero Theorem’ verschijnt dinsdag 18 november 2014 op DVD, blu-ray en VOD.