Thin Ice (2006)

Regie: Håkan Berthas | 58 minuten | documentaire

Tussen de Ladakh bergen in de Himalaya liggen twee dorpen, Kargil en Leh. Een groep vrouwen uit het Boeddhistische Leh is het beu dat alleen mannen mogen deelnemen aan kampioenschappen van ijshockey. Met enorme passie helpt het hele dorp mee om een schaatsbaan te maken zodat de vrouwen kunnen trainen. De bewoners weten met zeer weinig middelen hockeysticks te maken en half gevroren rivierwater te leiden naar een plat gemaakt veld. Dankzij de gepassioneerde inzet van iedereen heeft het kersverse team hockeydoelen, een puck, een complete set ijshockeysticks en zelfs mooie sport tenues. Het is duidelijk dat deze eigenwijze vrouwen zich niet uit het veld laten slaan door tradities en gewoontes.

Natuurlijk heeft deze documentaire een happy end. Het is dan ook verwarrend dat de documentaire begint met tranen van de leidster van het team. Zij zegt dat ze haar droom niet heeft kunnen waarmaken. Tijdens de hele documentaire zien we haar niets anders doen dan ijshockey spelen. Dus wat is het probleem, vraag je je af.

Verder voelt de documentaire af en toe wat slap aan. Er zijn te veel scènes waarvan de relevantie niet duidelijk is. Behalve het trainen van het team krijgen we beelden van het dorpsleven voorgeschoteld. Hoe de dorpsbewoners koken en gezellig samen eten bijvoorbeeld. Dit is niet onaardig om te zien, integendeel, je raakt gehecht aan deze mensen. Maar de kijker krijgt toch uiteindelijk te weinig van het ijshockeyverhaal te zien.

Het verhaal zou je op deze manier kunnen samenvatten: Eerst mochten de vrouwen niet meedoen, daarna ging een of andere sportcommissie vergaderen, en daarna mag het team toch meedoen, zij het alleen in de derde pool, die slechts voor de bronsmedaille mag spelen. Je mist het verhaal van de commissie. Het was ook leuk geweest als de mannelijke teams hun zegje mochten doen. Wat vinden zij ervan dat dit eerste vrouwelijke team meespeelt op dezelfde voorwaarden als zij? ‘Thin Ice’ is een hartverwarmend verhaal afkomstig uit een van de koudste gebieden op aarde. Hoewel het de makers gelukt is om dit verhaal sympathiek neer te zetten, voelt de documentaire niet compleet.

Redactie Cinemagazine