Thomas de Stoomlocomotief – Sodors legende van de verloren schat – Thomas & Friends: Sodor’s Legend of the Lost Treasure (2015)

Regie: David Stoten | 60 minuten | animatie, familie | Nederlandse stemmencast: Michiel de Jong, Stan Limburg, Marjolein Algera, Jürgen Theuns, Reinder van der Naalt, Leo Richardson, Maarten Wansink, Jeremy Luton, Paul Disbergen, Alexandra Alphenaar, Fred Meijer, Florus van Rooijen, Huub Dikstaal | Originele stemmencast: John Hurt, Eddie Redmayne, Jamie Campbell Bower, Olivia Colman, William Hope, Keith Wickham, John Hasler, Mark Moraghan

De serie over de avonturen die Thomas de stoomlocomotief en zijn vriendjes op het eiland Sodor beleven weet al jaren lang peuters en kleuters aan het scherm gekluisterd te houden. Dankzij de slimme marketing, waarbij in elk avontuur bijna wel een nieuw karakter geïntroduceerd wordt, die vervolgens ook weer als speelgoed op de markt gebracht wordt, blijven de fans van de door ref. W. V. Awdry bedachte karakters erg trouw aan hun idolen. Naast de afleveringen in de serie worden er ook jaarlijks een aantal films uitgebracht, ongeveer zestig minuten durende verhalen voor jonge kinderen die best langer dan een minuut of tien naar Thomas’ capriolen op het spoor willen kijken. De kwaliteit hiervan wisselt, maar ‘Thomas de stoomlocomotief: Sodors legende van de verloren schat’ is bovengemiddeld goed.

Dat Hit Entertainment (de produktiemaatschappij van de ‘Thomas de stoomlocomotief’-avonturen) een contract heeft gesloten met David Stoten is een gouden greep geweest. Stoten heeft een ruime ervaring als animator, producent en regisseur en werkte in zijn lange carrière al aan projecten als “Spitting Image”, ’Tim Burtons Corpse Bride’ en ‘Gnomeo & Juliet’. Voor zijn korte film ‘The Big Story’ kreeg hij zelfs een Oscarnominatie. Dat talent betaalt zich uit in dit avontuur. Het is dan ook niet verwonderlijk dat topacteurs als John Hurt, Jamie Campbell-Bower en Eddie Redmayne hun medewerking aan de film verleenden. Jammer genoeg dat deze op de Nederlands gesproken DVD niet te horen zijn, maar de Nederlandse stemmencast levert ook goed werk af.

Normaal gesproken zijn de avonturen van Thomas tijdloos, maar met ‘Sodors legende van de verloren schat’ wordt ingespeeld op de piratentrend. Dat levert een spannend verhaal op (voor snel angstige kleine kijkers is meekijken misschien zelfs wel gewenst). Dynamiet dat explodeert, Thomas die in een grote kuil valt én in het water terecht komt, meerdere botsingen en een vriend die geen vriend blijkt te zijn: dit avontuur mag dan overvol lijken, het zit wel goed in elkaar en is prima te volgen voor kleine Thomas-fans. Natuurlijk komen de bekende thema’s weer aan bod: Thomas’ liefste wens om een nuttige locomotief te zijn, de dikke controleur die hem niet altijd op waarde weet te schatten, jaloezie en vriendschap. Bijna alle locomotieven en andere voertuigen (en het zijn er wel heel veel, kan dat misschien stoppen?) maken hun opwachting en het tempo ligt hoog. Visueel ziet de film er ook verzorgd uit, wat in voorgaande afleveringen wel eens minder was. De liedjes zijn een leuke aanvulling, waarbij één ervan zeker een musicaluitstraling heeft. Al met al is ‘Thomas de stoomlocomotief: Sodors legende van de verloren schat’ een dikke aanrader voor Thomas-liefhebbers en voor volwassenen absoluut geen straf om mee te kijken.

VOD-release: 29 september 2015
DVD-release: 29 september 2015