Three Kings (1999)

Regie: David O. Russell | 114 minuten | actie, drama, komedie, oorlog, avontuur | Acteurs: George Clooney, Mark Wahlberg, Ice Cube, Spike Jonze, Cliff Curtis, Nora Dunn, Jamie Kennedy, Judy Greer

Net nadat de Golfoorlog voorbij is krijgen vier Amerikaanse soldaten een kaart in de schoot geworpen met de locatie van goud dat Saddam van de Koeweitis heeft gestolen. De heren besluiten op eigen initiatief het goud te gaan halen om wat meer aan de oorlog over te houden dan schoenen vol zand. Wat start als een jongensdroom ontpopt zich in een drama waarin de ellende van de Golfoorlog en het beleid van George Bush aan het licht worden gesteld.

Met een Bart Simpson pop op de voorkant van hun jeep en The Beach Boys op de autoradio start de zoektocht van George Clooney, Mark Wahlberg, Ice Cube en Spike Jonze. Al snel volgt de confrontatie met de harde realiteit. De bevolking van Irak is op verzoek van Bush in opstand gekomen tegen Saddam en krijgt vervolgens geen steun bij hun strijd tegen het Irakese leger. Zonder al te dramatisch te worden besluit het viertal een groep machteloze inwoners te helpen vluchten naar de grens. Vrijwel alle oorlogsfilms hebben als onderliggende boodschap hoe krankzinnig de oorlog is en welk menselijk leed wordt veroorzaakt, zo ook ‘Three Kings’.

David O. Russell weet zich te onderscheiden van de grote menigte door unieke gevechtsscènes, een kleine dosis humor en prachtige beelden. Een mooi voorbeeld is de relatief kleine schotenwisseling met het Irakese leger. Bij ieder schot volgt de camera de kogel van loop tot eindpunt en in enkele gevallen nog tot in het lichaam van de ongelukkige. Door deze filmwijze ontstaat een geheel ander ritme in een anders zo doorsnee gevecht. Er is goed gebruik gemaakt van de prachtige omgeving. Wie zegt dat een woestijngebied er saai uit moet zien? Een strakke blauwe lucht, een kleurenfiltertje en een kleine aanpassing in de afspeelsnelheid en iedere scène ziet er prachtig uit.

George Clooney en Mark Wahlberg maken het kijken zeer aangenaam en Ice Cube is niet echt slecht. Misschien was acteren niet de beste carrièrekeuze voor de rapper maar zijn rol in deze film is nog acceptabel.

Misschien is ‘Three Kings’ net iets te idealistisch ten opzichte van de helden in de hoofdrol, de achterliggende gedachte is duidelijk. We accepteren maar dat het met een schepje suiker wordt toegediend want het blijft een goede film.

Alex van Wankum

Bioscooprelease: 2 maart 2000