Thru the Moebius Strip (2005)

Regie: Glenn Chaika | 86 minuten | animatie, actie, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Dee Bradley Baker, Daniel Davis, Daniel Davis, John DeMita, John Di Maggio, Michael Dorn, Jack Fletcher, Peri Gilpin, Mark Hamill, Chris Marquette, Kellie Martin, Kevin McDonald, Michael McShane, Andrea Miller, Phil Proctor, James Romanovich, Michelle Ruff, Jean Simmons, Jonathan Taylor Thomas, Daisy Tormé

Een Moebiusstrip is een mathematische figuur, een soort band, gevouwen in een cilindervorm, waarbij de band één keer gedraaid is voor de uiteinden elkaar weer raken en de cirkel rond is. Wat het nut ervan is of waar het voor dient wordt in de film een paar keer uitgelegd, maar dat doet er nauwelijks toe. Moebius is ook het pseudoniem van Jean Giraud, een Franse striptekenaar die onder andere de beroemde strip ‘Blueberry’ (in 2004 verfilmd door de Nederlandse regisseur Jan Kounen) heeft getekend. Zijn (latere) strips zijn realistisch getekend, maar altijd met een serene, dromerige sfeer. Als tekenaar en artistiek adviseur was hij verder betrokken bij ‘Willow’, ‘The Abyss’ en ‘The Fifth Element’, vooral in de laatste film is zijn handtekening duidelijk terug te zien.

Die smaakvolle sfeer die zijn strips kenmerkt, ontbreekt een beetje in deze film. Daarvoor is de stijl van animatie iets te glad en het verhaal te Amerikaans. Zoals dat jongetje Jac, die wel heel bijdehand is voor zijn leeftijd en een grote held wordt. Giraud schreef zelf het script, maar laat zowel in de verhaallijn en de vormgeving weinig authenticiteit zien. De computeranimaties zien er prachtig uit, dat wel. En het valt op dat die animaties het beste tot hun recht komen in een futuristische omgeving; de digitale technieken maken een akker en een tractor glad en onnatuurlijk, evenals mensen, maar bij steden en fantasiefiguren werkt het beter.

Het verhaal is niet bedoeld voor de meeste volwassenen onder ons, ‘Thru the Moebius Strip’ is meer een kinderfilm. De plot is simpel, maar vooral de uitwerking en de oplossing van conflicten is soms wat te eenvoudig. Geweld wordt niet geschuwd, waardoor het duidelijk ook weer niet voor de allerkleinsten is bedoeld. Het geluid van de stemmen doet soms denken aan een tv-film, alsof er geen tijd en geld was om betere opnamelocaties te vinden of een goeie masteringstudio. Toch moet deze productie aardig wat centjes hebben gekost. Het is namelijk geen amateuristische film. Aan sommige elementen had wat meer liefde en aandacht besteed mogen worden, maar het een en ander is duidelijk niet in een middag uit de computer gerold. Had Hollywood Giraud ingehuurd om een snelle geldgenerator te maken? Dat is dan waarschijnlijk niet gelukt, aangezien de film vrij onbekend is gebleven. Volgende keer moet Jean ‘Moebius’ Giraud maar weer eens proberen iets te maken in zijn eigen authentieke stijl en de dollartekens een beetje zien te vergeten, dat doet vast wonderen.

Arjen Dijkstra