Thunderbolt – Lik Pik Feng (1995)

Regie: Gordon Chan | 110 minuten | actie | Acteurs: Jackie Chan, Thorsten Nickel, Anita Yuen, Michael Wong, Yuen Chor, Oi-Yan Wu, Chung-Han Man

Een Jackie Chan-film ga je kijken omdat de film garant staat voor een eenvoudig verhaal met humor, actie en choreografisch goed verzorgde vechtscènes. Wie met deze gedachte ‘Thunderbolt’ gaat kijken, komt bedrogen uit. Op de eerste plaats krijg je een zelfs voor Jackie Chan begrippen erg simpel verhaal voorgeschoteld. Hij kruipt in de huid van automonteur Chan Foh To die in het bedrijf van zijn vader werkt, die sportwagens bouwt en repareert. Hij doet er alles aan om niet in de problemen te komen. Samen met zijn vader sleept hij ook auto’s af, die bij snelheidscontroles door de politie in beslag worden genomen. Wanneer huurmoordenaar en autocoureur  Warner ‘Cougar’ Kaugman (Thorsten Nickel) door de straten van Hong Kong racet kan Chan Foh To hem als enige bijhouden. Na zijn arrestatie en vrijlating als gevolg van een juridische vormfout daagt Warner Chan uit om met hem te racen op een circuit. Chan weigert en komt pas in actie wanneer Warner zijn zusjes ontvoert.

De actie in ‘Thunderbolt’ is te verdelen in twee soorten: de autoraces en de vechtscènes. De autoraces duren vaak te lang. Of er nu door de straten van Hong Kong geracet wordt of op het circuit in Japan: de verveling slaat snel toe bij de kijker. Een bijkomend probleem bij de racescènes op het circuit is veroorzaakt wegens productietechnische problemen: ten tijde van de opnamen was er een overdadige regenval in Japan, waardoor men uit moest wijken naar het circuit van Maleisië. In Maleisië was men bang dat er gewonden zouden vallen bij de opnames en dus mochten de autocoureurs niet hard rijden. De opnames die daar gemaakt zijn, zijn versneld gemonteerd waardoor het lijkt alsof de auto’s erg hard rijden. Het is een gekunstelde oplossing die amateuristisch oogt. Ook kijk je wisselend naar een erg natte of juist weer een erg droge racebaan. De vechtscènes zijn qua choreografie dik in orde, maar worden jammer genoeg bijna allemaal door stuntmannen gedaan. Bij ‘Rumble in the Bronx’ heeft Jackie Chan, die normaliter zijn stunts zelf doet, een voetblessure opgelopen zodat hij nu zelf niet in actie kon komen. Om te voorkomen dat de aandachtige toeschouwer dit door zou hebben, heeft regisseur en scriptschrijver Gordon Chan ervoor gekozen om vreemde camerastandpunten, close-ups en onscherpe focussen te gebruiken. Helaas gaat hierdoor ook een deel van de choreografie van Sammo Hung Kam-bo verloren.

Ook de aandacht van de cameraman en acteurs verslapt zo nu en dan. Jackie Chan wordt dan door zijn collega’s met zijn echte naam aangesproken in plaats van de naam van zijn personage en op het racecircuit zien we pit crew lopen met op hun jas “Jackie Chan Racing”. Met ‘Thunderbolt’ zal Jackie Chan geen nieuwe fans voor zich winnen. Het is tijd voor een korte pitstop en daarna moet hij als de bliksem weer een goede film maken.

Lodi Meijer