Timboektoe (2007)

Regie: Dave Schram | 105 minuten | drama, avontuur, familie, romantiek | Acteurs: Bo Maerten, Mees Peijnenburg, Willem Voogd, Geza Weisz, Reinout Scholten van Aschat, Anne Wallis De Vries, Jeronimo van Ballengoijen, Anna Raadsveld, Isabelle Houdtzagers, Liessanne Schenkkan, Daniel Cornelissen, Cosmo de Vos, Daniël Cornelissen, Marcel Hensema, Ruben Lürsen, Mouna Goeman Borgesius, Els Ingeborg Smits, Khaldoun Elmecky, Esmée de la Bretonière, Katja Herbers, Margo Dames, Eugene Bervoets, Rik van Uffelen, Marline Williams

Een jaar na ‘Afblijven’ (2006) komt de tweede Carry Slee verfilming ‘Timboektoe’ (gebaseerd op de eerste drie boeken uit de gelijknamige serie) de harten van jong Nederland veroveren. Door critici worden er vraagtekens geplaatst bij de casting: taferelen gelijk aan Idols/X-factor en andere talentenjachten moesten onbekend talent naar boven brengen die geschikt waren voor de film. Wonderbaarlijk genoeg heeft dit Dave Schram geen windeieren gelegd: de jonge acteurs en actrices doen over het algemeen niet onder voor hun voorgangers van ‘Afblijven’. Isa (filmdebuut van Bo Maerten) en Kars (Mees Peijnenburg) weten niet wat ze horen als hun ouders (rollen van Mouna Goeman Borgesius en Ruben Lürsen) vertellen dat ze een ‘idyllische’ camping in Frankrijk hebben gekocht. Niet alleen dat; ze verhuizen ook nog eens per direct. Ze laten niet alleen hun vrienden achter, maar ook nog eens de liefdes van hun leven. Althans, dat denken ze…

In Frankrijk aangekomen blijkt niet alles te gaan zoals verwacht, en dat geldt niet in de laatste plaats ook voor hun ouders. Wanneer de camping dan eindelijk lijkt te draaien en alle problemen opgelost zijn blijkt er niet zo ver vandaan een andere Nederlandse camping zijn deuren te openen. De eigenaar van camping ‘Paradiso’ is op z’n zachtst gezegd geen lieverdje en doet er alles aan om camping ‘Timboektoe’ zijn deuren te laten sluiten. Gelukkig zijn Isa en Kars niet voor één gat te vangen en met een beetje hulp van hun vrienden weten ze alles  toch nog te redden. Dat alles zorgt er wel voor dat ze op alle gebieden van hun vriendschap worden getest.

Zowel Bo Maerten als Mees Peijnenburg spelen sterk, maar wie er vooral uit springt is Willem Voogd, die als Jules – een half Nederlands, half Franse jongen – de emotioneel meest beladen rol heeft. Een recent overleden moeder en alcoholistische vader maakt je kwetsbaar en Voogd weet het goed, en vooral realistisch, over te brengen op zijn publiek. Ook de rest van de cast is goed in zijn/haar spel. De Carry Slee boeken zijn erom bekend dat ze met zware onderwerpen redelijk lichtvoetig omgaan en dat er genoeg ruimte over blijft om erover te praten.

‘Timboektoe’ komt gelukkig niet moraliserend of belerend over, maar weet wel het begrip alcoholisme op de kaart te zetten en niets is meer actueler in de samenleving van nu.  Wie ook nog even snel een pluim verdient is de dialect coach; het Frans dat gedeeltelijk in de film wordt gesproken door zowel de jonge als wat oudere acteurs klinkt erg overtuigend.  Met zijn ongeveer 105 minuten durende speeltijd is ‘Timboektoe’ niet een van de kortste films, maar net als ‘Afblijven’ weet de film te blijven boeien en zit de vaart er goed in. Als kijker zal je je geen moment vervelen; de film bevat alle ingrediënten om de ultieme Nederlandse jongerenfilm van het jaar te worden.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 4 oktober 2007