Time Travel Mater-Tijdreiziger Takel (2012)

Regie: Rob Gibbs | 6 minuten | animatie, komedie, korte film | Originele stemmencast: Larry the Cable Guy, Keith Ferguson, Katherine Helmond, John Michael Higgins

‘Time Travel Mater’ (‘Tijdreiziger Takel’) is een aflevering, de elfde al weer, uit de reeks Mater’s Tall Tales’ (‘Takels sterke verhalen’), waarin de oude roestige pickuptruck Mater (Takel) uit ‘Cars’ opschept tegen zijn vriendje Lightning McQueen (Bliksem), die laatste hem vervolgens – zoals dat hoort bij sterke verhalen – niet gelooft, maar Mater uiteindelijk met keiharde bewijzen komt. Deze korte animatiefilm is zeker een van de betere uit die serie.

In ‘Time Travel Mater’, dat is opgenomen in de Pixar Short Films Collection Volume 2, en daarmee voor het eerst op DVD en blu-ray verschijnt, krijgen we namelijk een heuse geschiedenisles over Radiator Springs. We zien hoe het dorpje aan de beroemde Route 66 tot stand is gekomen én zijn daarbij als kers op de taart getuige van de ontluikende liefde tussen Stanley (in de ‘Cars’ films alleen als standbeeld te zien) en Lizzie. Gelukkig maar dat Mater geleerd heeft hoe hij door de tijd moet reizen, anders was Radiator Springs er nooit gekomen…

‘Time Travel Mater’ heeft leuke grapjes (bijvoorbeeld in de Tail Light Caverns, de grotten, die overigens uit pretpark Cars Land komen). Het verhaal zit erg slim in elkaar, het idee van een auto die radiatordoppen verkoopt is grappig uitgewerkt en het kleurgebruik is perfect: zelfs kleine Cars-fans zullen het gespring in de tijd goed kunnen volgen door de sepia- en zwart-wittinten. Heb je niets met de auto’s uit Radiator Springs, dan zal deze Pixar short je smaak niet doen veranderen, maar voor iedereen die graag weer even terug is in het stoffige op-en-top Amerikaanse landschap voor een weerzien met enkele karakters uit ‘Cars’, is ‘Time Travel Mater’ een aanrader.

‘Time Travel Mater’ (‘Tijdreiziger Takel’) verschijnt woensdag 28 november 2012 op DVD en blu-ray (Pixar Short Film Collection Volume 2).