Tinker Bell en de grote reddingsoperatie – Tinker Bell and the Great Fairy Rescue (2010)

Regie: Bradley Raymond | 77 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Michael Sheen, Mae Whitman, Kristin Chenoweth, Lucy Liu, Jesse McCartney, Raven-Symoné, Pamela Adlon, Jeff Bennett, Rob Paulsen, Faith Prince, Lauren Mote, Angela Bartys | Nederlandse stemmencast: Angela Schijf, Jan Elbertse, Tara Hetharia, Eline Demunck, Rilke Eykermans, Nurlaila Karim, Anneke Beukman, Lien van de Kelder, Jop Joris, Peter Thyssen

Grappig, opvliegend, pienter, impulsief en een hart van goud: dat is TinkerBell ten voeten uit. Als vriendinnetje van Peter Pan kwam deze creatie van J.M. Barrie voor het eerst in het voetlicht te staan, maar het duurde nog tot ver in de 21ste eeuw tot het knutselelfje met de overbekende jurk met de groene punten een eigen film kreeg. Er was meteen bekend dat het magische schepseltje de hoofdrol zou krijgen in zeker vier Disney animatiefilms, die rechtstreeks op DVD en blu-ray uitgebracht zouden worden (al kunnen onze zuiderburen wel genieten van het avontuur in de bioscoop). In elk van de vier films staat één seizoen centraal: in ‘Tinker Bell’ (2008) is dat de lente, in het vervolg ‘Tinker Bell and the Lost Treasure’ dat een jaar later uit kwam, gaat het om de zomer en in ‘Tinker Bell and the Great Fairy Rescue’ (‘TinkerBell en de grote reddingsoperatie’) (2010) is het de beurt aan de herfst. Dat betekent veel regen in het Engeland van de jaren dertig.

Zoals we uit het eerste deel al weten is Tink ontzettend nieuwsgierig naar de mensenwereld, maar ja, het bezoeken ervan is nu eenmaal niet geoorloofd voor elfjes. Toch komt het elfje in de derde speelfilm buiten haar schuld om (nou ja, een beetje haar schuld dan) in de idyllische Engelse cottage van het eenzame jonge meisje Lizzy en haar vader terecht. Behoorlijk riskant, want niet alleen de dikke huiskat van Lizzy probeert het arme weerloze elfje te vangen, maar ook Lizzy’s vader, die wetenschapper is, doet rare en gevaarlijke dingen met wezentjes met vleugels…

Gelukkig is TinkerBell wel veilig in het kamertje van Lizzy, die helemaal verguld is met haar vondst. Het bewijst namelijk dat zij wél gelijk heeft: elfjes bestaan! Dat wist zij haar hele jonge leventje al. Lizzy’s vader heeft weinig tijd voor zijn dochtertje omdat hij een belangrijke presentatie moet geven in het museum waar hij werkt. Hij scheept haar af met een groot logboek, waarin zij op wetenschappelijke manier haar onderzoek naar elfjes kan verwerken. De manier waarop Tink en Lizzy communiceren is erg grappig (mensen horen namelijk alleen maar het geklingel van een belletje als een elfje praat) en de manier waarop Lizzy’s vader met zijn kind omgaat is tot op zekere hoogte begrijpelijk maar toch pijnlijk. Het lijkt of Disney hiermee de steeds drukker wordende ouders van tegenwoordig een steek onder water wil geven. Het niveau van de animaties zijn vrij hoog: het elfjesuniversum is kleurrijk, sprookjesachtig en vol mooie details.

Het verhaal is voorspelbaar, maar toch zeer onderhoudend. De kleinste TinkerBell fans zullen bepaalde scènes wel erg spannend vinden, wanneer de kat achter haar aan zit bijvoorbeeld, wanneer de elfjes vastzitten in de modder terwijl er een auto aan komt of wanneer Tink als een ware actieheldin de rijdende auto van Lizzy’s vader probeert te saboteren. Maar ook volwassen kijkers zullen genieten van de onweerstaanbare wereld die Bradley Raymond (regisseur van ook de eerste ‘TinkerBell’ film) samen met zijn team heeft gecreëerd. Perfect cadeau nodig voor een kind op de basisschool? Met ‘TinkerBell en de grote reddingsoperatie’ sla je de plank nooit mis!