TinkerBell en de legende van het nooitgedachtbeest – Tinker Bell and the Legend of the NeverBeast (2014)

Regie: Steve Loter | 76 minuten | animatie, avontuur, familie, fantasie | Nederlandse stemmencast: Angela Schijf, Anneke Beukman, Alma Nieto, Eline de Munck | Originele stemmencast: Ginnifer Goodwin, Mae Whitman, Rosario Dawson, Lucy Liu, Pamela Adlon, Raven-Symoné, Megan Hilty, Danai Gurira, Chloe Bennet, Thomas Lennon, Jeff Corwin, Olivia Holt, Grey Griffin, Kari Wahlgren, Anjelica Huston

Wie had dat ooit gedacht, dat het piepkleine, nooit pratende elfje Tinker Bell, Peter Pans beste vriendinnetje, een heuse spinoffreeks zou krijgen? En dat die films ook nog eens elk de moeite waard blijken? Na de seizoenen die in de eerste vier films behandeld werden, vond Disney het tijd om met de avonturen van de officieuze mascotte in Pixie Hollow een wat breder publiek aan te spreken. Het stoere, vermakelijke ’Tinker Bell en de piraten’ was daarvan het resultaat. Met ‘TinkerBell en de legende van het Nooitgedachtbeest’ zet de animatiestudio dat plan voort.

In deze film wordt het universum verder uitgebreid met scouts, een soort ninja-elfjes (als dat geen oxymoron is!), die het leven van de elfjes moeten beschermen tegen wezens met kwade bedoelingen. Haviken rekenen elfjes bijvoorbeeld tot een favoriet onderdeel van de maaltijd. Dus wanneer Faun, één van Tinks BFF’s, wederom de fout in gaat door een babyhavik het dorp in te smokkelen om zijn gewonde vleugel te kunnen verzorgen, én die misstap aan het licht komt, moeten de scouts alles op alles zetten om een havikeninvasie om te buigen naar iets minder catastrofaals. Faun krijgt flink op haar kop en wordt op het hart gedrukt toch vooral voortaan haar hoofd te gebruiken in plaats van haar hart.

Het wordt de dierenliefhebster al snel moeilijk gemaakt als ze een enorm, harig, gevaarlijk uitziend, mysterieus beest ontdekt. Faun probeert de aanwezigheid van het wezen geheim te houden, om zo diens eigenschappen en gewoontes te bestuderen, maar dat valt niet mee. De scouts hebben allang lucht gekregen van Gruff (zoals Faun het dier genoemd heeft) en hebben het vinden en verdrijven ervan hoog op hun prioriteitenlijstje gezet.

‘TinkerBell en de legende van het Nooitgedachtbeest’ kent een goed uitgewerkt verhaal, dat af en toe razendspannend is (die leeftijdsgrens van zes jaar is niet overdreven!). Misschien bereidt Disney haar jonge publiek vast voor op films uit het superheldengenre? Meekijken kan gewenst zijn! Hoe dan ook, het idee dat er meer kanten zitten aan een verhaal en dat je nooit mag afgaan op iemands uiterlijk, zijn boodschappen die je elk kind mee zou willen geven. De personages mogen dan slechts gedefinieerd zijn door één specifieke karaktertrek, dat stoort in een film die gericht is op jonge kijkers helemaal niet.

Daarnaast is de animatie wederom van hoog niveau. Het pleit voor Disney dat ze het aandurven om Faun de hoofdrol te geven in een film die de naam van haar blonde hartsvriendin draagt, en het feit dat het werkt is het bewijs dat Pixie Hollow absoluut bestaansrecht heeft en er talloze boeiende verhalen te vertellen zijn die zich in deze sprookjesomgeving afspelen. Het einde is eveneens gewaagd; bijzonder dat de scenarioschrijvers zich niet in allerlei bochten hebben gewrongen om een zoetsappiger slot te bedenken. Alhoewel… er kan natuurlijk altijd een vervolg op deze ‘Faun en Gruff’ komen… Deze zesde TinkerBell is in ieder geval het aanzien waard.

Bioscooprelease: 18 december 2014
DVD- en blu-ray-release: 26 augustus 2015