Titanic (1997)

Recensie Titanic CinemagazineRegie: James Cameron | 194 minuten | actie, drama, romantiek | Acteurs: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet, Billy Zane, Kathy Bates, Frances Fisher, Bill Paxton, Gloria Stuart, Bernard Hill, Suzy Amis, Danny Nucci

Overladen met Oscars, in de dvd-kast van ieder airmiles-vergarend huishouden en een nummer-1-hit voor de titelsong. De film ‘Titanic’ was een voltreffer en met recht. Dit is drama voor iedereen: good looks in vodden, apen met gouden ringen, beslagenruitenseks en als klap op de vuurpijl een verticaal zinkend schip, het o zo langzaam zinkende schip van de liefde. En onder het kraken van de onaantastbaar gewaande oceaanstomer klimt de liefde naar haar hoogtepunt, om vervolgens te sterven.

Dit is het romantische verhaal dat de ongelooflijke geschiedenis van de Titanic nodig had en een ideaal historisch anker voor de klassieke liefde ‘against the odds’. Er was een pak dollars voor nodig, 300 miljoen naar verluidt en daar kan je natuurlijk heel wat goede doelen mee uit de brand helpen, maar we moeten toegeven dat het de moeite waard is geweest. Hoe fascinerend kan een uur lang kijken naar het zinken van een schip zijn?

Het kaf scheidt zich hier van het koren, de mannen van de jongens en de vrouwen van de meisjes. En de liefde geeft extra krachten, weten Rose en Jack. Het glorieuze laatste uur is de kracht van de film, die het in de eerste twee toch vooral moet hebben van de sympathie voor de twee hoofdpersonen en het prachtige decorum. We troffen DiCaprio en Winslet aan op hun hoogtepunt, hij als jonge belofte en zij als jeune première van het kostuumdrama. Het is nooit meer goedgekomen met de twee, alsof de vlam te hard gebrand had. DiCaprio is de spreekwoordelijke jonge held en die worden niet oud of ze worden vergeten. Dat zijn de harde wetten van de cinema en die kent ook Winslet na haar gewichtsproblemen maar al te goed. James Cameron had ze op het goede moment samen in één film; deze Canadese SF-dinosaurus laat met ‘Titanic’ zien hoe je groot drama moet bouwen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 29 januari 1998
Bioscooprelease: 5 april 2012 (re-release in 3D)