Tom and Jerry: Spy Quest (2015)

Regie: Spike Brandt, Tony Cervone | 70 minuten | animatie | Originele stemmencast: Reese Hartwig, Arnie Pantoja, James Hong, Eric Bauza, Michael Hanks, Joe Alaskey, Spike Brandt, Tia Carrere, Greg Ellis, Grey Griffin, Jess Harnell, Tim Matheson, Richard McGonagle

Tom & Jerry vormen natuurlijk een begrip in de animatiewereld, zeker voor kijkers die ergens tussen de jaren zestig en negentig van de twintigste eeuw hun jeugdjaren beleefden. De rivaliteit tussen de wat dommige kater Tom en de pientere muis Jerry, twee figuren die afkomstig zijn uit de stal van Metro-Goldwyn-Mayer en de legendarische tekenfilmstudio Hanna-Barbera, zorgt voor heel wat hilarische taferelen en een karrenvracht aan gewelddadige, soms zelfs lichtelijk sadistische gags. De tekenfilms draaien vrijwel altijd om de (meestal vergeefse) pogingen die Tom onderneemt om Jerry te vangen. Ondanks dat Tom gretig gebruikmaakt van wapens als bijlen, messen, dynamiet of knuppels, ontspringt Jerry doorgaans de dans en komt de muis meestal als winnaar uit de bus als hij zijn katachtige tegenstander weer eens op weet te blazen, tussen een dichtslaande deur weet te pletten of de staart van de kater in een stopcontact of tussen een wafelijzer stopt. Toch herbergen de filmpjes soms ook amicalere momenten waarop de twee kemphanen een tijdelijke wapenstilstand sluiten en elkaar te hulp schieten als er sprake is van nood, gevaar of een wederzijds probleem. Een belangrijk kenmerk van de Tom & Jerry-filmpjes is het cartooneske karakter van het getoonde geweld: ook als Tom voor de zoveelste keer wordt opgeblazen, gefileerd, geëlektrocuteerd of geplet, is hij in de volgende scène weer springlevend en lichamelijk onaangetast door de kastijdingen die hij heeft moeten ondergaan.

Naast de diverse korte tekenfilms, zijn er in de loop der jaren ook diverse langere films verschenen waarin de beroemde kat en muis de hoofdrol spelen. In ‘Tom & Jerry: Spy Quest’ lijkt het beroemde duo in eerste instantie te genieten van een rustig dagje aan het strand. Totdat ze de jeugdige spionnen Jonny Quest (een karakter dat in 1964 al voor het eerst op televisie verscheen) en Hadji met hun hondje Bandit tegen het lijf lopen. Het vijftal krijgt al snel te maken met de superkatten in robotpak van de maniakale snoodaard Dr. Zin. Zin heeft zijn zinnen gezet op een door de vermaarde wetenschapper Benton Quest (de vader van juniorspion Jonny) gefabriceerd superapparaat, de zogenaamde Q-sphere. Als de professor en zijn vaste bodyguard Race Bannon worden gekidnapt door de katten in robotpak van Zin, beginnen Jonny Quest en zijn nieuwe harige makkers aan een zoektocht vol bijzondere belevenissen om Benton Quest te vinden en de wereld te redden.

Dankzij de klassieke en ouderwetse tekenstijl heeft ‘Tom & Jerry: Spy Quest’ zeker het uiterlijk waar nostalgische romantici en fans van het legendarische cartoonduo naar verlangen. Ook de traditionele grappen en kwinkslagen zijn aanwezig, al zijn ze wat minder talrijk en hard dan in de oudere tekenfilms. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de veranderde rolverdeling: in ‘Tom & Jerry: Spy Quest’ zijn de kat en muis meer bondgenoten dan rivalen. Hoewel Tom & Jerry en Jonny Quest totaal verschillende karakters zijn die ook niet direct binnen hetzelfde genre vallen, werkt de combinatie op het scherm toch best aardig. Het is aanvankelijk misschien even wennen, maar uiteindelijk vallen Tom & Jerry zeker niet uit de toon in een animatiefilm vol actie waarin toch ook redelijk wat ruimte is weggelegd voor de verhaaltechnische opbouw van het avontuur. Voor echt jonge kinderen is de film op sommige momenten wellicht iets te complex, maar voor het overige deel van het jeugdige kijkpubliek en zelfs voor veel volwassenen die zijn opgegroeid met de opgevoerde personages valt er genoeg te genieten. Tijdens de spaarzame momenten waarop Tom en Jerry elkaar toch naar het leven staan in deze animatiefilm, is het de grijze kater die (zoals gebruikelijk) meestal aan het kortste eind trekt.

‘Tom & Jerry: Spy Quest’ is een film die waarschijnlijk een groot deel van de fanbase van zowel Tom & Jerry als Jonny Quest zal kunnen bekoren. Een traditionele, klassiek vormgegeven en op ambachtelijke wijze vervaardigde tekenfilm die best wel een verademing vormt in een tijdperk waarin de nadruk toch vooral ligt op gelikte computeranimaties. Als leuke bonus bevat de dvd bovendien ook nog enkele korte Tom & Jerry- en Jonny Quest-tekenfilms.

Frank Heinen

DVD-release: 15 juli 2015